Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Engelska – Nummer

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Nummer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar att eleverna ska utveckla sin förmåga att förstå och använda engelska. I synnerhet fokuseras på tal och hörförståelse genom att arbeta med siffror och deras användning i olika sammanhang. Eleverna kommer att träna på att läsa, skriva och uttala nummer på engelska, samt att använda dem i praktiska situationer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda och förstå olika nummer på engelska. De ska kunna återge nummer i tal och skrift samt använda dem i enkla sammanhang. Eleverna ska även kunna delta i samtal där nummer används.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till nummer (15 min)

– Förklara vikten av nummer i livet; till exempel i samband med pengar, tid och ålder.
– Presentera siffrorna 1-100 och visa hur man uttalar dem korrekt.
– Använd bilder och föremål för att göra siffrorna mer konkreta och användbara.

Praktisk övning med nummer (15 min)

– Dela ut uppgifter där eleverna ska para ihop nummer med bilder eller ord som representerar kvantitet (exempelvis 3 äpplen).
– Gå runt i klassrummet och ge stöd till elever som behöver hjälp med rätt uttal och begrepp.
– Låt eleverna arbeta i par för att öva tillsammans, så att de kan tillämpa sina nyss inlärda kunskaper.

Spel och aktiviteter (15 min)

– Använd ett spel, som “Bingo” med nummer, för att låta eleverna lyssna på och identifiera nummer.
– Genomför en gemensam diskussion efter spelet för att förstärka lärdomarna och uppmuntra kommunikation.
– Reflektera över hur nummer används i spel och vardagliga situationer.

Aktivitet

Eleverna ska spela ett nummerbingo där de ska markera nummer när de hör dem. Lektionen avslutas med att diskutera vad nummer används till i olika sammanhang, vilket gör det praktiskt och relevant för deras vardag.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vad är numret för “fem” på engelska?
– Svar: Five.
– Hur skriver man “tjugo” på engelska?
– Svar: Twenty.
– Vilket nummer kommer efter 12?
– Svar: Thirteen.
– Säg vilket nummer “eight” är.
– Svar: Åtta.
– Använd “fem” i en mening på engelska.
– Svar: I have five apples.

Hemläxa

Skriv en mening på engelska som innehåller tre olika nummer (exempelvis “I have 2 dogs and 3 cats”). Längd: 5-7 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skapa en affisch där de illustrerar olika scenarier där nummer används (t.ex. i sport, i skolan, vid köp). Eleverna ska inkludera nummer mellan 1 till 20 och skriva en kort text för varje bild som beskriver situationen.

Förslag för nästa lektion

Uttrycka mängd och priser

I nästa lektion kan fokus ligga på att uttrycka mängd och priser, vilket utökar användningen av nummer till att innefatta grundläggande matematiska begrepp och vardagliga situationer såsom att handla i affären. Elevens förståelse för kombinationen av nummer och engelska termer kommer att stärka deras språkliga och praktiska färdigheter. Kunskapskravet för att kunna använda nummer i kontext kommer att bli centralt även här.

Förberedelser

– Förbered nummerkort (1-100) för spel.
– Skapa Bingo-ark med nummer.
– Samla konkreta föremål för att illustrera antal och nummer.


Modern Tillbaka-knapp
×