Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Personliga pronomen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att introducera personliga pronomen och deras användning i meningar. Genom att förstå hur pronomen fungerar kan eleverna förbättra sitt språk och göra sina meningar mer varierade och förståeliga.
Kunskapskrav
Eleven kan använda personliga pronomen i tal och skrift och kan beskriva sig själv och andra med hjälp av dessa pronomen. Eleven kan även förstå och skapa meningar där pronomen används korrekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till personliga pronomen (10 min)
- Förklara vad personliga pronomen är, och ge exempel på vanliga pronomen såsom “I”, “you”, “he”, “she”, “it”, “we”, “they”.
- Använd exempelmeningar för att visa hur pronomen ersätter substantiv.
- Gå igenom betydelsen av varje pronomen och när de används, visa också hur de representerar olika personer och saker.
Övning med pronomen i meningar (15 min)
- Dela ut kort med meningar där substantiv behöver ersättas med pronomen (ex: “Sara is happy” → “She is happy”).
- Låt eleverna arbeta i små grupper för att lista ut vilka pronomen som kan användas i varje mening.
- Be grupperna att dela med sig av sina meningar och diskutera skillnaderna i användning.
Praktisk övning: Beskrivande dialoger (15 min)
- Eleverna parvis får i uppdrag att beskriva sig själva och sin kompis med hjälp av pronomen.
- De ska skapa en kort dialog där de använder “I”, “you”, “he”, “she” och “we”.
- Ge exempel på hur man kan börja, till exempel “I like…”, “You are…”, “He is…” etc.
- Efter att de skrivit sina dialoger, låt dem framföra dem för klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts om personliga pronomen.
- Diskutera vilka pronomen som var svårast att använda och varför.
- Ställ frågor som: Hur kan pronomen hjälpa oss att göra språket mer flytande?
- Beröm eleverna för deras deltagande och uppmuntra dem att använda pronomen i sina vardagliga samtal.
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att vi använder pronomen istället för att alltid säga namn?
- B. Vilka pronomen tycker ni är enklast att använda, och varför?
- C. Kan ni tänka er en situation där det kan bli förvirrande att använda pronomen? Ge exempel.
Aktivitet
Eleverna ska göra en “pronomenpolaroid”. Varje elev ska rita ett självporträtt och underteckna det med en mening där de använder pronomen. Till exempel: “I am happy!” eller “She is funny!”. Efteråt ska de presentera sin bild och mening för sin grupp. Denna aktivitet gör att eleverna får en personlig koppling till pronomen och uppmuntrar till självuttryck.
Exit-ticket
- Skriv ett exempel på en mening där du använder ett personligt pronomen.
- Vilket pronomen använde du idag i dina meningar?
- Tyckte du det var lätt eller svårt att använda pronomen? Varför?
- Kan du ge ett annat exempel på hur du kan använda pronomen?
- Hur kommer du att använda pronomen i framtiden?
Hemuppgift
Som hemuppgift får eleverna i uppgift att skriva en kort berättelse om en dag i deras liv där de använder minst fem personliga pronomen. Berättelsen kan beskriva vad de gjorde, vilka de träffade och hur de kände. Eleverna ska också rita en bild som passar till sin berättelse.