Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Prepositioner och rumslig beskrivning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att förstå och använda prepositioner för att beskriva plats och riktning. Eleverna ska få möjlighet att använda prepositioner i både tal och skrift, samt att skapa mer detaljerade och precisa beskrivningar av föremål i en given miljö.
Kunskapskrav
Eleven kan använda grundläggande prepositioner korrekt i sina meningar och beskriva var föremål eller personer befinner sig. De kan delta i samtal där de använder prepositioner för att ge klargörande information.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till prepositioner (10 min)
Förklara vad prepositioner är och deras roll i en mening genom att definiera dem som ord som anger läge eller förhållande mellan objekt (t.ex. in, on, under, next to). Ge exempel med bilder (t.ex. “The cat is on the table”).
Vanliga prepositioner i användning (10 min)
Gå igenom vanliga prepositioner och ge exempelmeningar. Diskutera bilders roll i att illustrera prepositionernas betydelse. Be eleverna att skapa egna exempel baserat på platser i klassrummet.
Aktivitet: Preposition-spel (15 min)
Organisera en lek där eleverna får i uppgift att placera olika föremål (t.ex. böcker, pennor) på angivna platser med hjälp av prepositioner (exempelvis “Place the book under the table”). Varje elev ska formulera en mening med en preposition som beskriver var ett föremål befinner sig.
Skriftlig övning: Rumslig beskrivning (10 min)
Eleverna ska få i uppgift att skriva en kort beskrivning av sin klassrumsmiljö med hjälp av prepositioner. De ska inkludera minst fem olika prepositioner. De kan exempelvis skriva om var deras bänk är belägen i förhållande till andra föremål.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
Sammanfatta dagens lektion och betona vikten av prepositioner för att ge tydliga och exakta instruktioner eller beskrivningar. Be eleverna ställa frågor om hur prepositioner används.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en bild som visar olika objekt placerade på olika sätt, och skriva beskrivande meningar där de använder minst fyra prepositioner. De ska sedan presentera sina bilder för klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
Vad är en preposition? (Svar: Ett ord som beskriver plats eller förhållande mellan objekt)
Ge ett exempel på en vanlig preposition. (Exempel: Under)
Hur använder man en preposition i en mening? (Exempel: The dog is under the table)
Nämn en preposition som beskriver riktning. (Exempel: To)
Vad är skillnaden mellan “on” och “under”? (Svar: “On” betyder ovanpå, medan “under” betyder nedanför)
Hemläxa
Skriv en kort text (5-7 meningar) där du beskriver ditt rum med hjälp av minst fem olika prepositioner. Använd exempel som “next to,” “in,” “on,” “under,” etc.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan får en fördjupningsuppgift där de ska skapa en berättelse (ca 100-150 ord) om en dag i sin klassrumsmiljö och använda så många prepositioner som möjligt. Berättelsen ska också innehålla en illustration av scenerna de beskriver.
Förslag för nästa lektion
Tema: Frases och frågor
I nästa lektion kan fokus ligga på hur man ställer frågor och skapar fraser på engelska. Eleverna kommer att få lära sig om olika frågeord och sätta ihop frågor för att intervjua klasskamrater. Detta kommer att förankra deras förmåga att kommunicera och interagera på engelska.
Förberedelser
Samla exempel och bilder för att illustrera olika prepositioners betydelse.
Förbered material för att skapa bilder och beskrivande texter.
Se till att det finns resurser, som böcker eller objekt, för att använda i prepositionsspelet.