Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Enkla meningar om väder och årstider
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till väder och årstider. Eleverna kommer att lära sig att beskriva väderförhållanden och de fyra årstiderna med hjälp av enkla meningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika vädertyper och årstider på engelska samt konstruera enkla meningar för att beskriva dem. De ska också kunna använda dessa fraser i kommunikation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till väder och årstider (10 min)
- Visa bilder som representerar de olika årstiderna (vår, sommar, höst, vinter) samt typiskt väder för varje årstid, som soligt, regnigt, snöigt och blåsigt.
- Säg namnen på årstiderna och väderförhållandena, låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera hur vädret förändras under året och ställ frågor som “What is your favorite season and why?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder av olika väderförhållanden och årstider.
- Låt eleverna para ihop korten med skrivna fraser som “It is sunny,” “It is raining,” “It is winter,” och så vidare.
- Använd spel där eleverna ska identifiera vädret i olika situationer, exempelvis “I spy with my eye” baserat på väderbeskrivningar.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en “väderkalender” där de ritar och namnger vädret för varje dag under en vecka. De ska också skriva enkla meningar som “Today is sunny” eller “It is very cold in winter.”
- Varje elev får sedan presentera sin kalender för klassen och beskriva vädret.
- Skapa en interaktiv väderprognos där eleverna kan uttrycka vad de tror att vädret kommer att bli under de kommande dagarna.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om väder och årstider.
- Diskutera hur väder påverkar våra aktiviteter och humör.
- Fråga eleverna om deras favoritväder och hur man klär sig beroende på årstid.
- Avsluta med att repetera de väderord och fraser som de har lärt sig under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken årstid tycker du är den finaste, och varför?
- B. Hur förändras vädret från sommar till vinter? Kan ni ge exempel?
- C. Vad gör du helst när det regnar?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “väder- och årstidsbok” där de skriver ner och ritar bilder av vad de gillar att göra under varje årstid, inklusive hur vädret är under de olika säsongerna. De ska också använda engelska fraser för att beskriva varje aktivitet.