En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Engelska – Verb i presens

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Verb i presens

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att introducera och öva på vanliga verb i presens. Genom att förstå hur man använder verb i presens får eleverna en grundläggande förståelse för att beskriva pågående handlingar, vilket är centralt för att kunna uttrycka sig på engelska.

Kunskapskrav

Eleven kan använda vanliga verb i presens i tal och skrift, samt förstå och skapa meningar som beskriver handlingar som sker i nuet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till verb i presens (10 min)

– Förklara vad verb är och hur de används i meningar för att beskriva handlingar.
– Ge exempel på vanliga verb i presens, som “run”, “eat”, “go”, “play”, och “jump”.
– Visa hur man bildar presens för både regelbundna och oregelbundna verb.

Skriv och öva med verb (15 min)

– Dela ut listor med vanliga verb i presens och be eleverna att läsa dem högt.
– Låt eleverna arbeta i par för att skapa egna meningar med ett par av de verb de har lärt sig, till exempel “I run to school” eller “She eats an apple.”
– Be dem att använda bilder av handlingar för att visa vad de menar.

Aktivitet: Verb-rörelse (15 min)

– Organisera en “verb-rörelse”-aktivitet där eleverna utför handlingar i klassrummet. Ge instruktioner som “Jump!” eller “Run in place!” och be dem att beskriva vad de gör i presens genom att säga “I jump!” eller “I run!”.
– Be dem att tänka kreativt och komma på egna verb att involvera hela klassen i olika aktiviteter.

Skapa meningar med verb (10 min)

– Ge eleverna en övning där de ska skriva tre meningar om vad de gör varje dag, till exempel “I play football after school” och “I eat lunch at noon.”
– Efter att de skrivit, låt dem dela sina meningar med klassen. Diskutera eventuella skillnader i meningarna.

Avslutning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta vad som lärts om verb i presens och hur de används.
– Diskutera: Vilka verb var lättast att använda, och varför? Hur kan vi öva mer på verb i vårt dagliga liv?
– Beröm eleverna för deras deltagande och uppmuntra dem att tänka på verb när de pratar och skriver.

Diskussionsfrågor

A. Vilka verb tycker ni är roligast att använda? Varför?
B. I vilka situationer är det viktigast att använda verb korrekt?
C. Kan ni ge exempel på verb som kan beskriva olika aktiviteter ni gör varje dag?

Aktivitet

Eleverna ska i små grupper göra en affisch med bilder och meningar som beskriver olika aktiviteter de gillar att göra. De ska använda verb i presens för att beskriva handlingen: till exempel “I like to swim” med en bild av en pool. Denna aktivitet ger skapande och engagemang kring den språkförståelse de lär sig.

Exit-ticket

– Skriv ner ett verb i presens och en mening där du använder det.
– Tyckte du att det var lätt eller svårt att använda verb i presens? Varför?
– Kan du ge exempel på en mening som beskriver vad du gör på fritiden?
– Vilka nya verb lärde du dig idag?
– Hur kommer du att använda verb i presens i framtiden?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en liten berättelse om sin dag och använda minst fem verb i presens. De ska också rita en bild som representerar en av handlingarna de beskriver.

Citat

*”Action is the foundational key to all success.”* – Pablo Picasso, 1903. Detta citat understryker vikten av handlingar och verb i allt vi gör; verb är avgörande för att vi ska kunna förmedla vad vi gör och upplever.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Lyssna och förstå enkla texter”. Denna lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att förstå korta berättelser och svara på frågor om dessa.


×