Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Engelska – Verb och tempus

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Verb och tempus

Koppling till styrdokument

Undervisningen i engelska för årskurs 3 ska fokusera på att utveckla elevernas kunskaper om verb och olika tempus. Eleverna ska få möjlighet att förstå hur man använder olika verbformer för att uttrycka tid, samt att bilda och använda enkla meningar med riktig verbkonjugation.

Centralt innehåll

Eleven kan använda grundläggande verbformer och tempus i sina texter. De kan delta i samtal med korrekt användning av verb och kan förklara skillnader mellan dåtid, nutid och framtid.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till verb (10 min)

• Förklara vad verb är och deras betydelse i en mening.
• Ge exempel på vanliga verb (t.ex. run, jump, play), och visa hur de används i meningar.
• Använd bilder eller symboler för att illustrera betydelsen av olika verb.

Tempus: Nutid (10 min)

• Introducera nutid och förklara hur verbet ser ut i nutid (t.ex. I play, he plays).
• Ge exempel på hur man använder verb i nutid i korta meningar.
• Låt eleverna bilda sina egna meningar i nutid.

Tempus: Dåtid (15 min)

• Gå igenom dåtid och visa hur verbet förändras (t.ex. I played, he played).
• Diskutera några oregelbundna verb och deras former (t.ex. go – went).
• Be eleverna att formulera meningar i dåtid med både regelbundna och oregelbundna verb.

Tempus: Framtid (10 min)

• Presentera framtid och hur man bygger meningar med “will” (t.ex. I will play, he will jump).
• Diskutera skillnader mellan att säga “will” och “going to”.
• Låt eleverna skapa meningar som beskriver framtidsaktiviteter.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta dagens ämne om verb och tempus.
• Be eleverna att ställa frågor om det de har lärt sig och diskutera skillnaderna mellan de tre tempusformerna.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i par och skapa tre meningar för varje tempus (nutid, dåtid, framtid) med olika verb. De ska sedan dela sina meningar med klassen, vilket främjar både skrivande och muntlig kommunikation. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är ett verb? (Svar: Ett ord som beskriver en handling)
• Ge ett exempel på en mening i nutid. (Exempel: I play soccer)
• Hur ser en mening i dåtid ut? (Exempel: I played soccer)
• Vad betyder “will” när vi pratar om framtid? (Svar: Det visar att något kommer att hända)
• Nämn ett oregelbundet verb i dåtid. (Exempel: Go – Went)

Hemläxa

Skriv en kort text (5-7 meningar) på engelska där du använder alla tre tempusformer (nutid, dåtid, framtid). Beskriv vad du gör, vad du gjorde igår, och vad du ska göra imorgon.

Fördjuppningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skriva en kort berättelse (ca 100-150 ord) där de använder alla tre tempusformer på ett kreativt sätt. De ska inkludera minst tre olika verb och se till att de är korrekt konjugerade.

Förslag för nästa lektion

Tema: Adjektiv och beskrivning
I nästa lektion kan fokus ligga på hur man beskriver substantiv med hjälp av adjektiv. Eleverna får lära sig om olika typer av adjektiv och hur man använder dem för att göra sina meningar mer levande och informativa. Lektionen kommer att bygga vidare på den grammatikstruktur som etablerades i denna lektion.

Förberedelser

• Samla exempel på verb och tempus för att använda under företagets genomgångar.
• Förbered arbetsblad eller en digital plattform för att samla elevernas meningar.
• Se till att det finns tillgång till en whiteboard eller projektor för att demonstrera verb och exempelmeningar.


Modern Tillbaka-knapp