Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges Landskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i geografi för årskurs 1-3 ska ge eleverna kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer samt förståelse för hur människors verksamheter och naturens processer formar och förändrar landskap. Fokuset ska ligga på Sveriges landskap, deras namngivning och särdrag.
Betygskriterier
- Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och mönster.
- Eleven beskriver några av de utmärkande dragen för Sveriges landskap.
- Eleven använder geografiska begrepp i samtal och diskussioner.
- Eleven visar intresse för att utforska och lära sig mer om sitt närområde och Sverige.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Sveriges landskap (10 min)
- Presentera Sveriges kartor och namnen på de olika landskapen.
- Diskutera varför geografiska namngivningar är viktiga.
- Visa bilder på olika typer av landskap i Sverige.
- Förklara skillnader mellan natur- och kulturlandskap.
- Ställ frågor om elevernas egna upplevelser av olika landskap.
Beskriva och identifiera landskap (15 min)
- Gå igenom ett urval av sju landskap och deras särdrag.
- Använd kartor för att peka ut de olika landskapen.
- Diskutera vad som kännetecknar varje landskap.
- Be eleverna att nämna exempel på djur och växter som hör hemma i olika landskap.
- Ta upp exempel på hur vi använder och värnar om Sveriges landskap.
Svenska sjöar och floder (15 min)
- Presentera några av de mest kända sjöarna och floderna i Sverige.
- Be eleverna att markera ut sjöar och floder på sina kartor.
- Diskutera hur sjöar och floder påverkar människors liv och miljö.
- Berätta om olika aktiviteter kopplade till vatten i Sverige.
- Sammanfatta vikten av att bevara vattenkällor.
Avslutande diskussion och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de lärdomar som tagits upp under lektionen.
- Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
- Diskutera och jämför olika landskap och hur de kan se ut.
- Hjälp eleverna att se kopplingar till deras egna liv.
- Visa vad nästa lektion kommer att handla om.
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att lära sig om olika landskap i Sverige? Hur påverkar de vår vardag?
- B. Hur tror ni att människor och djur anpassar sig efter olika typer av landskap? Kan ni ge exempel?
- C. Vilket svenskt landskap skulle ni vilja besöka och varför?
Aktivitet
Eleverna får dela in sig i grupper och skapa en egen “landskylt” för ett svenskt landskap. De ska använda kartor, färger och bilder för att designa skylten och skriva kort information om landskapet, innefattande vad som är unikt med det. Därefter presenterar de sina skyltar för klassen vilket ger en djupare förståelse för varandra och de olika landskapen.
Exit-ticket
- Nämn ett landskap och beskriv dess kännetecken.
- Vad är en sak du tycker är intressant med svenska sjöar eller floder?
- Vilka djur kan finnas i ditt favoritlandskap?
- Nämn två aktiviteter som du kan göra vid en sjö eller flod.
- Vad kan vi göra för att skydda våra svenska landskap?
Hemuppgift
Skriv en kort faktatext om ett av Sveriges landskap. Beskriv vad som gör det speciellt, samt eventuella djur och växter som är typiska för detta område. Texten ska vara minst en sida lång och lämnas in nästa vecka.
Citat
”Det enda sättet att göra ett stort arbete är att älska det du gör.” – Steve Jobs (2005) Detta citat påminner oss om vikten av att ha passion för vårt arbete, likaså kan vi älska vårt arbete med att förstå och vårda våra landskap i Sverige.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Sveriges klimat och hur det påverkar landskapen. Lektionen kommer att syfta till att förstå hur klimatet formar våra landskap och hur olika aktivitetsformer kan påverka vår miljö i Sverige.