Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Världsdelarna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Namn och läge på världsdelarna och världshaven samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.” [Lgr 22, Geografi]
Betygskriterier
“Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. Eleven visar även grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen.” [Lgr 22, Geografi – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till världsdelarna (10 min)
- Presentera de sju världsdelarna: Afrika, Antarktis, Asien, Europa, Nordamerika, Sydamerika och Australien.
- Visa en världskarta och olika representationer av världsdelarna.
- Diskutera vad som kännetecknar varje världsdel, som klimat, djur och växter.
- Förklara varför det är viktigt att känna till världsdelarnas namn och lägen.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter eller kunskaper om någon av världsdelarna.
Kartövning (15 min)
- Ge eleverna en utskrift av en världskarta utan namn.
- Låt dem arbeta individuellt eller i små grupper för att märka ut världsdelarna.
- Gå runt i klassen och ge stöd och hjälp vid behov.
- Diskutera vilka länder som ligger i respektive världsdel efter övningen.
- Samla in kartorna och ge feedback på deras arbete.
Presentation av världsdelarna (15 min)
- Låt några elever presentera vad de lärt sig om en specifik världsdel.
- Stärk deras presentationer med frågor från klassen.
- Visa bilder eller informativa videor om de olika världsdelarna som stöd material.
- Diskutera kulturella och geografiska skillnader mellan världsdelarna.
- Avsluta med en gemensam reflektion över vad eleverna tyckt varit mest intressant.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta lektionen genom att gå igenom de viktigaste punkterna.
- Be eleverna dela med sig av en ny faktum de lärt sig om en världsdel.
- Diskutera kort varför det är viktigt att känna till världens geografi.
- Förbered eleverna för nästa lektion som kommer att handla om befolkningsfördelning i olika världsdelar.
- Avsluta lektionen med en kort film om det globala klimatet och dess påverkan i olika världsdelar.
Diskussionsfrågor
- Vad är de största skillnaderna mellan de olika världsdelarna du känner till?
- Hur tror du att klimatet skiljer sig mellan de olika världsdelarna? Kan det påverka människors liv där?
- Vilka länder skulle du vilja besöka i olika världsdelar och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ges i uppdrag att skapa en presentation om en specifik världsdel, inklusive dess flagga, några länder som hör dit, typiska djur och växter samt intressanta fakta. Eleverna kan använda bilder och korta texter för att illustrera sina presentationer. Varje grupp får 20 minuter att förbereda sig och sedan presentera sin världsdel för klassen. Aktiviteten syftar till att öka elevernas medvetenhet om jordens mångfald och förståelse för olika kulturer.
Exit-ticket
- Vilka är de sju världsdelarna? Svar: Afrika, Antarktis, Asien, Europa, Nordamerika, Sydamerika, Australien.
- Nämn ett djur som är unikt för varje världsdel. Svar: Elefant (Afrika), pingvin (Antarktis), panda (Asien), älg (Europa), björn (Nordamerika), toucan (Sydamerika), koala (Australien).
- Vad är skillnaden mellan ett hav och en ocean? Svar: En ocean är större och djupare än ett hav.
- Vilka världsdelar ligger i vilken hemisfär? Svar: Geografi och kartor kan ge olika svar här beroende på perspektiv.
- Nämn ett land i varje världsdel. Svar: Det kan variera, men exempelvis: Egypten (Afrika), Argentina (Sydamerika), Kina (Asien), Sverige (Europa), Australien (Australien), USA (Nordamerika), Brasilien (Sydamerika).
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att välja en världsdel och skriva en kort rapport (1-2 sidor) där de beskriver världsdelens klimat, djur, växter och en kulturell aspekt. De ska inkludera bilder som är relevanta för deras valda världsdel. Rapporten ska också innehålla varför de valde just den världsdel de skrev om. Denna hemuppgift kan fungera både som en läxa och som en komplettering för elever som har uteblivit under lektionen.
Citat
”Geografi handlar om mer än bara kartor – det är förståelsen av vår värld och platsen i den.” – Richard Buckminster Fuller (1895-1983). Detta citat understryker vikten av att förstå geografi, som inte bara handlar om att kunna namnen på platser, utan även om att förstå hur allt hänger ihop, något som vi syftar till att undersöka i vår lektion.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Befolkningen i världens olika världsdelar”. Denna lektion syftar till att utforska hur och varför befolkningen är fördelad på olika platser och dess påverkan på kulturer och samhällsstrukturer över hela världen.