Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Hem- och konsumentkunskap – Användning av livsmedel

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Hem- och konsumentkunskap

Tema: Användning av livsmedel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i årskurs 1-6 ska behandla matlagning för olika sammanhang. Det innefattar enkla metoder för matlagning, däribland bakning, samt att planera, organisera och utvärdera arbetet. Eleverna ska också lära sig om hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Kunskapskrav

Eleven tillagar enkla måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem genom att använda i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. Elevens insikter om betydelsen av att äta varierat och balanserat ska också beaktas.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till livsmedel (10 min)

  • Diskutera olika typer av livsmedel och deras betydelse.
  • Presentera exempel på olika livsmedelsgrupper.
  • Visa bilder eller verkliga exempel på livsmedel.

Hygien och säkerhet i köket (10 min)

  • Lär ut grundläggande hygienregler vid matlagning.
  • Demonstrera hur man tvättar händerna korrekt.
  • Diskutera vikten av att hålla köket rent.

Matlagning: Satellitövning (20 min)

  • Låt eleverna tillsammans förbereda en enkel maträtt (exempelvis smörgåsar).
  • Ge instruktioner för hur man säkerställer att allt görs på ett hygieniskt sätt.
  • Diskutera variationer av maträtten som kan göras.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Samla eleverna för att diskutera vad de har lärt sig.
  • Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter när de lagade maten.
  • Diskutera hur man kan använda olika livsmedel och kombinera dem på olika sätt.

Aktivitet

Eleverna ska tillsammans förbereda en enkel smörgås med olika ingredienser som grönsaker, pålägg och bröd. Läraren delar in klassen i mindre grupper och varje grupp får en uppsättning ingredienser. De ska diskutera sina val av ingredienser, planera sin smörgås och sedan förbereda den. Under aktiviteten ska läraren övervaka att hygienregler följs och uppmuntra eleverna att vara kreativa med sina smörgåsar. Efteråt får varje grupp presentera sin smörgås för klassen.

Exit-ticket

  • Vilka livsmedel använde du för att göra din smörgås?

    Svar: Jag använde bröd, ost, skinka och grönsaker.
  • Varför är det viktigt att tvätta händerna innan man lagar mat?

    Svar: Det förhindrar spridning av bakterier.
  • Nämn en metod för hur man kan förvara livsmedel på ett säkert sätt.

    Svar: Man ska bevara dem i kylskåpet.
  • Vad tycker du om smaken av din smörgås?

    Svar: Den smakade jättebra och var fräsch.
  • Vilka andra ingredienser skulle du vilja använda nästa gång?

    Svar: Jag skulle vilja använda avokado och tomat.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ner ett recept på en enkel maträtt de kan laga hemma. De ska inkludera alla ingredienser och steg de behöver följa. Eleverna kan även göra en illustration av sin maträtt. Hemuppgiften ska bidra till att eleverna reflekterar över matlagning och säkerhet i köket.

Citat

”Vi är vad vi äter.” – Ludwig Feuerbach (1804). Citatet syftar på att det vi konsumerar påverkar vår hälsa och välbefinnande, vilket knyter an till vikten av att förstå användningen av livsmedel och dess inverkan på oss.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Grönsaker och deras näring”. Denna lektion syftar till att utforska olika typer av grönsaker, deras näringsvärde och hur dessa kan användas i matlagning.


Modern Tillbaka-knapp