Lektionsplanering: Kristina
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Kristina, den svenska drottningen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om viktiga historiska personer och händelser. I årskurs 3 ska fokus ligga på drottning Kristina och hennes betydelse för Sveriges kultur och politik under 1600-talet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna känna igen Kristina och kortfattat berätta om hennes liv, handlingar och kulturella påverkan.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Kristina (10 min)
- Presentera Kristina som Sveriges drottning och diskutera när hon regerade.
- Ställ frågor för att kolla vad eleverna vet om henne.
- Förklara varför Kristina var en unik och viktig person i svensk historia.
Kristinas gärningar och stil (10 min)
- Berätta om hennes intellekt och intresse för konst, filosofi och litteratur.
- Diskutera hennes beslut att abdikera och flytta till Rom.
- Analysera vad hennes handlingar betydde för Sverige då och nu.
Historiska källor och berättelser om Kristina (10 min)
- Introducera några viktiga källor som handlar om Kristina.
- Visa bilder på konstverk och scener från hennes liv.
- Diskutera hur vi kan veta så mycket om en person som levde för länge sedan.
Diskussion om arv och påverkan (10 min)
- Diskutera vilket arv Kristina har bakom sig och hur hon inspirerar många idag.
- Be eleverna reflektera över hur hennes intellekt och konstnärliga intressen kan vara relevanta idag.
- Sammanfatta lektionen med vad de har lärt sig om Kristina.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en “Kristina-konstutställning” i klassrummet. Varje grupp ska göra en affisch om en del av Kristinas liv, exempelvis hennes liv i Sverige, hennes intressen, eller hennes tid i Rom. Afficherna ska innehålla både text och bilder eller teckningar av viktiga händelser och teman.
Exit-ticket
- Vem var Kristina och när regerade hon? Kristina var Sveriges drottning som regerade från 1632 till 1654.
- Vad gjorde Kristina känd utanför Sverige? Hennes intellekt, intresse för konst och beslutet att abdikera.
- Nämn en sak som Kristina gjorde för konsten i Sverige. Hon stödde många konstnärer och intellektuella samt var själv intresserad av konst.
- Varför är Kristina viktig i svensk historia? Hon bröt mot könsnormer och påverkade kulturella strömningar.