Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Medeltida byggnader och arkitektur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för medeltida byggnader och deras betydelse inom samhälle, religion och försvar. Eleverna kommer att utforska specifika typer av byggnader från medeltiden, hur de byggdes och hur de reflekterar det samhället och kulturen vid den tiden.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på medeltida byggnader och beskriva deras funktion och betydelse. I diskussioner kan eleven reflektera över hur medeltida arkitektur har påverkat dagens byggnader och samhällen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till medeltida byggnader (10 min)
- Inled lektionen med att förklara vad som menas med medeltida byggnader och deras tidsperiod (ca 500-1500 e.Kr.).
- Diskutera olika typer av byggnader som är typiska för medeltiden, såsom kyrkor, slott, borgar och stadshus.
- Berätta om syftet med lektionen; att förstå hur och varför dessa byggnader byggdes samt deras funktioner i samhället.
Genomgång av specifika byggnader (15 min)
- Presentera några kända medeltida byggnader, exempelvis Uppsala domkyrka, Kalmar slott och Västerås slott.
- Använd bilder, kartor och videor för att visualisera byggnaderna och deras arkitektur.
- Diskutera hur byggnadernas design reflekterar den tidens kulturella, sociala och religiösa värderingar.
Grupparbete med fokus på byggnader (15 min)
- Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp en specifik medeltida byggnad att undersöka, exempelvis en kyrka, ett slott, en borg eller ett stadshus.
- Grupperna ska forska om sin byggnad och förbereda en kort presentation som inkluderar information om byggnadens historia, funktion och arkitektur.
- Ge dem tillgång till resurser som böcker, bilder och internet för att samla nödvändig information.
Presentation av byggnader (10 min)
- Låt varje grupp presentera sin byggnad för klassen och illustrera sina resultat med bilder eller skisser.
- Under presentationerna, uppmuntra till frågor och diskussioner kring likheter och skillnader mellan de olika byggnaderna.
- Diskutera även hur dessa byggnader kan ha påverkat dagens arkitektur.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om medeltida byggnader och deras betydelse i samhället.
- Be eleverna reflektera över hur dessa byggnader kan spegla samhällsen och kulturen vid den tiden och hur vi ser spår av dem idag.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en modell av en medeltida byggnad av valfri sorts material (kartong, papper, modellera eller annat som finns tillgängligt). De ska även skriva en kort beskrivning av sin byggnad, inklusive funktion och några intressanta fakta. Modellen ska ställas ut i klassrummet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Nämn en medeltida byggnad du har lärt dig om idag. Exempelvis Kalmar slott eller Uppsala domkyrka.
- Vilken funktion hade den byggnaden under medeltiden? Att fungera som försvarsverk, kyrka eller maktsymbol.
- Vad tycker du var mest intressant med den byggnaden? Elevernas svar kommer att variera beroende på intresse.
- Hur tror du att arkitekturen har förändrats från medeltiden till idag? Exempelvis mer moderna material och konstruktionstekniker.
- Varför är det viktigt att lära sig om medeltida byggnader? Det hjälper oss förstå vår historia och kultur.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (150-200 ord) om en medeltida byggnad utanför Sverige som de har hört talas om eller läst om, inklusive varför den är viktig i sin kultur och historia.
Fördjupningsuppgift
För de elever som vill kan de välja en historisk arkitekt eller byggmästare som var känd under medeltiden och skriva en rapport (200-300 ord) om deras liv och arbete. Rapporten kan inkludera bilder av byggnader och information om deras stil och betydelse.
Förslag för nästa lektion
Medeltiden och folksagor
I nästa lektion kan fokus ligga på folksagor och berättelser från medeltiden. Eleverna kommer att få höra och analysera några klassiska medeltida sagor och diskussioner kring hur dessa berättelser speglar samhället och kulturen på den tiden. Eleverna kan även få möjlighet att skapa egna sagor inspirerade av medeltiden.
Förberedelser
- Samla bilder och information om medeltida byggnader att dela med klassen.
- Förbered material för byggnadsmodeller (kartong, papper, färg, lim och verktyg).
- Se till att det finns resurser (böcker, internet) för grupparbetet.