Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering – Syror och baser

Årskurs: 3
Ämne: Kemi
Tema: Syror och baser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion kommer att täcka grundläggande begrepp kring syror och baser, inklusive deras egenskaper och hur de klassificeras. Vi kommer också att diskutera hur syror och baser används i vardagen och deras effekter.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på vad som kännetecknar syror och baser samt redogöra för en eller flera användningsområden där syror eller baser är viktiga.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till syror och baser (10 min)

  • Definiera vad syror och baser är och ge exempel på vanliga syror (t.ex. citronsyra, ättika) och baser (t.ex. bakpulver, tvål).
  • Diskutera pH-skalan och vad den betyder för syror och baser.

Smakprov och generella egenskaper (15 min)

  • Diskutera syrliga smaker och ge eleverna smakprov på citron (syra).
  • För att diskutera basiska egenskaper, kan bakpulver blandas med vatten för en demonstration.
  • Reflektera kring hur dessa ämnen används i livsmedel och hushållsprodukter.

Praktisk aktivitet: PH-testning (15 min)

  • Använd pH-indikatorpapper för att testa olika vätskor (t.ex. vatten, ättika, läsk, bakpulver i vatten).
  • Låt eleverna registrera resultaten och diskutera vad de ser.
  • Koppla resultaten till pH-skalan och egenskaperna hos syror och baser.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Genom en diskussion sammanfattar vi vad de har lärt sig om syror och baser.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att reflektera över lärandeprocessen.
  • Avsluta med att knyta ihop hur syror och baser finns runt omkring oss och i våra liv.

Aktivitet

Eleverna genomför en praktisk aktivitet där de testar olika vätskor med pH-indikatorpapper och observerar resultaten för syror och baser. Användare kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en syra? Svar: Ett ämne som ger ifrån sig vätejoner (H+) i lösning.
  • Nämn ett exempel på en bas. Svar: Bakpulver.
  • Vad är pH-skalan? Svar: En skala som mäter syra och baser.
  • Vad händer om vi blandar en syra och en bas? Svar: De neutraliserar varandra och bildar vatten och salt.
  • Varför är syror och baser viktiga i våra liv? Svar: De används i många livsmedel och rengöringsprodukter.

Hemuppgift

Eleverna ska undersöka och skriva en kort uppsats om en syra eller bas som de hittar hemma.