Lektionsplanering
Årskurs: 3 Ämne eller kurs: Matematik Tema: Addition och subtraktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 3 omfattar det centrala innehållet inom matematik addition och subtraktion av flerställiga tal. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om matematiska begrepp och metoder samt träna på att lösa problem kopplade till addition och subtraktion.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna genomföra addition och subtraktion av tal och använda dessa metoder i problemlösning. Eleverna ska också kunna redogöra för sina tankar och metoder vid lösning av matematiska uppgifter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till addition och subtraktion (10 min)
- Diskutera skillnaden mellan addition och subtraktion.
- Ge exempel på praktiska situationer där addition och subtraktion används.
- Förklara hur man kan använda ritningar för att visualisera dessa operationer.
Genomgång av talområdet (10 min)
- Presentera olika typer av tal som används i addition och subtraktion.
- Visa på hur man kan gruppera tal för att göra beräkningarna lättare.
- Diskutera vanliga misstag och hur man kan undvika dessa.
Praktiska övningar i par (15 min)
- Dela in eleverna i par för att öva på addition och subtraktion med konkreta material som block eller små föremål.
- Låt eleverna diskutera strategier för att lösa problemen.
- Observera grupperna och ge stöd där det behövs.
Reflektion och avslutning (15 min)
- Samla klassen och be eleverna dela med sig av sina tankar och erfarenheter från övningarna.
- Sammanfatta dagen och ge exempel på hur addition och subtraktion används i vardagen.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
Aktivitet
En konkret lektionsaktivitet kan vara att låta eleverna skapa ett “matematikspel” där de får lägga till och subtrahera olika tal med hjälp av kort. Varje kort har ett tal och eleverna samlar poäng för varje korrekt beräkning. Aktiviteterna kan struktureras i form av en spelturnering. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan addition och subtraktion? (Addition lägger till, subtraktion tar bort)
- Ge ett exempel på en addition. (Exempel: 5 + 3 = 8)
- Ge ett exempel på en subtraktion. (Exempel: 10 – 4 = 6)
- Hur kan du bevisa att 7 + 2 = 9 är korrekt? (Genom att använda små föremål)
- Vad tycker du är lättast respektive svårast i addition och subtraktion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en liten “matematiktidning” där de får formulera egna addition- och subtraktionsproblem samt lösa dessa. De ska illustrera sina problem med bilder eller diagram. Det kan fungera som en rolig och kreativ uppgift som kopplar till lektionens tema. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
Kunnighet är inget som blir en del av oss genom att bara lyssna, utan genom att göra. – Platon, ca 427–347 f.Kr. Detta citat betonar vikten av aktivt deltagande och praktisk övning vilket är centralt i dagens lektion om addition och subtraktion.
Nästa lektion
För nästa lektion kan vi fördjupa oss i “Problemlösning i addition och subtraktion”, vilket är relevant för att eleverna ska få en djupare förståelse för hur dessa matematiska operationer appliceras i verkliga livet. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.