Lektionsplanering: Bråk och Procent
Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Bråk och Procent
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att introducera och arbeta med bråk och procent i olika sammanhang. Eleverna ska få möjlighet att förstå vad bråk representerar och hur de kan relatera till heltal, samt hur procent används i vardagen.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och jämföra bråk samt använda procent i enklare sammanhang och problemlösningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bråk (10 min)
- Förklara vad ett bråk är med hjälp av konkreta exempel, t.ex. genom att använda en pizza (1/2, 1/4) för att illustrera hur delar av en helhet fungerar.
- Diskutera terminologin kring bråk, såsom nämnare och täljare.
Praktiska övningar: Dela och rita (15 min)
- Låt eleverna dela upp frukter (t.ex. äpplen) och rita hur de delar dem i halvor eller fjärdedelar.
- Be dem att beskriva varje bråk som de skapar, både muntligt och skriftligt.
- Diskutera hur delar av helheten kan representeras som bråk.
Introduktion till procent (10 min)
- Förklara vad procent är och hur det relaterar till bråk (t.ex. 50% = 1/2).
- Ge exempel på där procent används, som i rabatter i affärer eller betyg.
Aktivitet: Bråk- och procentjakt (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem ett uppdrag att hitta exempel på bråk och procent i sin omgivning (t.ex. bilar som passerar med olika antal hjul, eller priser med rabatter).
- Låt dem dokumentera sina fynd och göra en presentation för klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta och knyta ihop bråk och procent, diskussion om hur de hänger ihop.
- Fråga eleverna hur de kan se exempel på bråk och procent i deras dagliga liv.
- Be dem att dela med sig av något de nu förstår om bråk och procent.
Aktivitet
Eleverna kan delta i en “Bråktävling” där de får räkna ut bråk av olika saker i deras miljö och konvertera dem till procent. De får poäng baserat på noggrannhet och hur många olika exempel de kan ge.
Exit-ticket
- Vad är ett bråk? Svar: En del av en helhet.
- Vad betyder 50%? Svar: Det är hälften av något.
- Hur kan vi skriva 1/4 som procent? Svar: 25%.
- Ge ett exempel på något i vardagen som kan vara bråk. Svar: Att dela en pizza.
- Varför är det viktigt att förstå bråk? Svar: För att kunna förstå delningar och jämförelser i verkliga situationer.
Hemuppgift
Låt eleverna skapa en “Bråk- och procentbok” där de ritar exempel från deras vardag som använder bråk och procent, samt förklarar dessa exempel. Hemuppgiften kan fungera både som en läxa och en kompletteringsuppgift för elever som varit borta.
Citat
“Matematik är som kärlek; ett uttryck för den mänskliga tankeprocessen.” – Charles Hermite (1822-1901)
Detta citat kan inspirera elever att se samband mellan matematik och verklighet, där bråk och procent är en del av den mänskliga erfarenheten.