Lektionsplanering: Mått och Vikter
Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Mått och Vikter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under denna lektion ska eleverna lära sig om olika måttenheter för längd, vikt och volym. De kommer också att få förståelse för hur man utför mätningar med olika verktyg och tillämpa sina kunskaper i praktiska situationer.
Kunskapskrav
Elevens förmåga att använda och beskriva olika måttenheter samt genomföra enklare mätningar av längd, vikt och volym.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mått och vikter (10 min)
- Presentera centrala begrepp såsom centimeter, meter, gram och kilogram.
- Förklara hur och när vi använder dessa mått i vardagen.
- Visa med konkreta exempel genom att visa upp ett måttband och en våg.
Praktiska övningar: Mätning av längd (15 min)
- Dela ut måttband och ge eleverna i uppgift att mäta saker i klassrummet (exempelvis bänkar, böcker, spel) och dokumentera deras mått i centimeter och meter.
- Låt dem jämföra sina resultat med klasskamrater och diskutera skillnaderna.
Aktivitet: Viktsensorer (15 min)
- Låt eleverna använda en våg för att väga olika föremål (exempelvis frukter, böcker och leksaker) och avläsa vikten i gram och kilogram.
- Låt eleverna skriva ner sina mätresultat och diskutera om vikten känns som de förväntat sig.
- Avsluta med en gemensam genomgång av resultaten i klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om olika mått och vikter.
- Fråga eleverna om de kan se exempel på mått och vikter i deras hem.
- Betona vikten av att kunna mäta precis i olika situationer.
Aktivitet
Eleverna kan delta i en “Mätningsutmaning” där de utför mätningar och vikter av olika föremål som kommer att användas i ett matematikspel. De arbetar i grupper och får poäng baserat på noggrannhet och kreativitet i sina mätningar. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad mäter man med ett måttband? Svar: Längd.
- Hur många gram är en kilogram? Svar: 1000 gram.
- Vad använder vi en våg till? Svar: För att mäta vikten av föremål.
- Ge ett exempel på något som är 1 meter långt. Svar: En vanlig skolbänk.
- Varför är det viktigt att kunna mäta? Svar: För att vi ska kunna jämföra och förstå vår omgivning bättre.
Hemuppgift
Låt eleverna genomföra en hemuppgift där de ska mäta och väga tre olika saker hemma, som de sedan ska dokumentera i en tabell med både mått och vikt. De ska också skriva ner var de hittade föremålen och hur de använde mätredskapen. Detta kan fungera som både en läxa och en kompletteringsuppgift för de som varit borta. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
“Den bästa måttstocken för en människa är hennes sökande.” – Viktor Frankl (1905-1997)
Detta citat kan inspirera eleverna att förstå att mätningar och mått inte bara handlar om siffror, utan även om att utforska och förstå världen omkring dem.
Nästa lektion
Ett intressant tema för nästa lektion kan vara “Multiplikation och Division”, där eleverna får möjlighet att bygga vidare på sina kunskaper inom matematik.