Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Problemlösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att fokusera på problemlösning i matematik, där eleverna får öva på att lösa enklare matematiska problem med addition och subtraktion. Eleverna kommer också att arbeta med att formulera och diskutera strategier för att lösa matematiska uppgifter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna lösa problem med hjälp av goda strategier och redogöra för sin lösning. Därmed ska de visa att de kan tillämpa sina kunskaper i addition och subtraktion.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till problemlösning (10 min)
– Förklara vad problemlösning innebär och varför det är viktigt i matematik.
– Ge exempel på vardagliga situationer där problemlösning används.
– Diskutera olika strategier för att lösa problem, såsom att rita bilder eller använda konkreta material.
Genomgång av exempelproblem (15 min)
– Presentera ett par exempelproblem för klassen.
– Lös dem tillsammans med eleverna steg för steg, visa vikten av att tänka högt.
– Be eleverna bidra med sina egna lösningar och tankesätt.
Gruppdiskussion (10 min)
– Dela upp eleverna i små grupper och ge varje grupp ett problem att diskutera.
– Låt grupperna dela sina strategier och lösningar med resten av klassen.
– Förstärk vikten av samarbete och att lära av varandra.
Genomförande av problemlösning (10 min)
– Ge eleverna individuella problem att lösa på eget initiativ.
– Gå runt i klassrummet och ge stöd där det behövs.
– Be eleverna använda de strategier vi gått igenom.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta vad vi har lärt oss under lektionen.
– Be eleverna reflektera över vilka strategier de tycker fungerade bäst.
– Diskutera vikten av att inte ge upp när man stöter på svårigheter i problemlösning.
Aktivitet
Eleverna får arbeta i par med att lösa en series av problemlösningsuppgifter som varierar i svårighetsgrad. De ska först diskutera hur de planerar att lösa uppgiften och därefter genomföra den. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att låta eleverna praktisera sina nyförvärvade färdigheter i problemlösning tillsammans.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är en strategi du kan använda när du löser problem?
– Att rita eller göra en bild av problemet.
– Hur kan du veta om din lösning är korrekt?
– Genom att kontrollera svaret och se om det stämmer med problemet.
– Vad ska du göra om du inte vet hur du ska börja?
– Tänk igenom problemet och fråga dig själv vad som är viktigt.
– Kan ni ge ett exempel på ett problem ni har löst idag?
– Ja, vi har löst problem med addition eller subtraktion.
– Varför är det viktigt att jobba tillsammans med andra?
– För att dela idéer och lära oss av varandra.
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner tre matematiska problem de har stött på i sin vardag och beskriva hur de skulle lösa dem. Längd: 100 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa sitt eget matematikproblem utifrån ett verkligt scenario, exempelvis en shoppingtur. De ska skriva ner problemet, lösa det och presentera det för klassen. Syftet är att utveckla förmågan att formulera och lösa komplexa problem.
Förslag för nästa lektion
“Användning av matematik i vardagen”.
I nästa lektion kan vi fokusera på hur matematik används i olika vardagliga situationer, såsom vid shopping, matlagning eller vid sport. Det kommer att vara relevant då eleverna får praktiskt applicera sitt matematiska kunnande och koppla det till deras egna erfarenheter. Kunskapskravet som aktualiseras är förmågan att använda matematiska begrepp och metoder i praktiska sammanhang.
Förberedelser
– Förbered exempelproblem att använda under genomgången.
– Dela ut papper för hemuppgiften.
– Samla material för problemlösning, som klossar eller bilder.