Lektionsplanering: Skala i Matematik
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Matematik
Tema: Skala
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Förståelse för och användning av geometriska former och begrepp, inklusive skala. | Eleven kan använda och förklara begrepp kopplade till geometriska former. |
Beräkningar av omkrets och area av geometriska former. | Eleven kan utföra enkla beräkningar av omkrets och area. |
Använda matematik i praktiska situationer och problem. | Eleven kan lösa problem med hjälp av matematiska metoder. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till skala (10 min)
- Diskutera med eleverna vad skala är och ge exempel på var de sett skala, till exempel på kartor och i ritningar.
- Visa en karta och påpeka skalan, förklara hur den används för att avbilda verkligheten i förminskad storlek.
2. Praktiska exempel (15 min)
- Använd en linjal för att mäta föremål i klassen (t.ex. ett skrivbord, en bok) och rita dem i mindre skala (t.ex. 1:10).
- Låt eleverna mäta och rita minst tre föremål i skala.
3. Övning med skala (20 min)
- Ge eleverna uppgifter där de ska räkna ut måtten för olika föremål i skala (t.ex. om en bok är 30 cm lång, vad blir den i skala 1:5?).
- Låt dem arbeta i par för att lösa uppgifterna och diskutera sina beräkningar.
4. Reflektion och uppsamling (5 min)
- Samla klassen igen och be eleverna att dela sina upptäckter och vad de lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur skala kan vara användbar i deras liv.
Ämnesinnehåll
- Skala: Vad är skala och hur används det?
- Ritning i skala: Hur man ritar föremål i en mindre storlek.
- Mätning: Användning av linjal och noggrannhet i mätning.
- Utvärdera mått: Förståelse för omvandlingar av storlekar till en skala.
- Praktiska exempel: Använda begreppet skala i vardagen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Skala | Ett förhållande mellan storleken i verkligheten och storleken på en bild eller modell. | Från latin “scala”, som betyder “stege”. |
Mätning | Processen att fastställa storleken, längden, vikten etc. av ett objekt. | Från latin “metiri”, som betyder “mäta”. |
Förminskning | Att göra något mindre i storlek, som vid ritning i skala. | Från latin “minuere”, som betyder “förminska”. |
Avbilda | Att skapa en representation av något, exempelvis i bild eller modell. | Från latin “repraesentare”, som betyder “att presentera igen”. |
Proportion | Ett förhållande mellan två eller flera saker. | Från latin “proportio”, som betyder “relation”. |
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att skala är viktigt att förstå?
- Kan ni ge exempel på situationer där ni kan använda skala?
- Hur skulle ni förklara skillnaden mellan verklig storlek och avbildad storlek till någon?
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en egen karta över klassrummet i skala. De ska börja med att mäta olika föremål i klassrummet, som dörrar, skrivbord och stolpar, och sedan rita en enkel karta i skala 1:20. De kommer kunna använda kartan för att placera ut olika saker, som exempelvis sittplatser eller var de kan hänga upp sina ryggsäckar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är skala? | [Elevernas svar] |
Hur använde ni skala i era uppgifter? | [Elevernas svar] |
Vad tyckte ni var mest intressant med skala? | [Elevernas svar] |
Hur kan vi använda skala i framtiden? | [Elevernas svar] |
Vilka utmaningar stötte ni på? | [Elevernas svar] |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett rum i sina hem och mäta föremål för att skapa en karta i skala 1:50. De ska inkludera viktiga möbler och dörrar.
Citat
“Matematik är som att se världen genom en lins.” – Unbekant
Detta citat antyder hur matematik, och speciellt begrepp som skala, hjälper oss att förstå och representera världen på ett tydligare sätt.