Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Musik – Första lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Musik
Tema: Första lektionen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att fokusera på att skapa en förståelse för musikens grundläggande element, såsom rytm, melodi och klang. Eleverna kommer att få möjlighet att delta i sång och musikaliska aktiviteter som syftar till att utveckla deras musikaliska uttryck och samarbete.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna sjunga och spela musikinstrument på ett sätt som visar grundläggande musikalitet och kunna delta i musikaliska aktiviteter där de visar förmåga att samarbeta i grupp.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musikaliska begrepp (10 min)

– Presentera grundläggande musikaliska begrepp som rytm, melodi och klang.
– Använd exempel från kända låtar för att illustrera dessa begrepp.
– Diskutera hur musik påverkar känslor och stämningar.

Sångövning (15 min)

– Led eleverna i en enkel sång där de får öva på att följa rytm och melodi.
– Ge tips på hur de kan uttrycka sig med kroppen medan de sjunger.
– Diskussion om hur sång används i olika kulturer.

Instrumentövning (10 min)

– Introducera olika musikinstrument som eleverna kan få prova på.
– Dela in klassen i små grupper där varje grupp får prova ett instrument.
– Låt eleverna experimentera med att skapa egna melodier.

Sammanfattning och återkoppling (10 min)

– Be eleverna dela med sig av sina erfarenheter från lektionen.
– Sammanfatta vad de lärt sig om musikens grundelement.
– Diskutera hur de kan använda musik i sin vardag.

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa en kort musikalisk presentation där de får använda sång och instrument. Varje grupp får 5 minuter på sig att förbereda och 5 minuter att framföra sin presentation för klassen. Denna aktivitet syftar till att främja kreativitet och samarbete.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

1. Vad är rytm?
Svar: Rytm är den takt eller tempo som musiken följer.

2. Ge ett exempel på ett musikinstrument.
Svar: Piano, gitarr eller trumma.

3. Varför sjunger vi?
Svar: Vi sjunger för att uttrycka oss, känna glädje eller kommunicera känslor.

4. Vad betyder klang?
Svar: Klang är ljudets kvalitet och färg, hur ljudet låter med olika instrument eller röster.

5. Hur kan musik påverka vårt humör?
Svar: Musik kan göra oss glada, ledsna eller avslappnade beroende på melodin och texten.

Hemläxa

Eleverna ska hemma sjunga en sång som de tycker om och tänka på vilka känslor sången väcker. De ska skriva ner sina tankar i 5-10 meningar.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en egen låttext till en melodi de väljer. De ska fokusera på att uttrycka sina känslor och erfarenheter, vilket ger dem möjlighet att visa prov på kreativitet och förmåga att använda språk och musik i samverkan.

Förslag för nästa lektion

Undersökning av olika musikstilar

I nästa lektion kan vi utforska olika musikstilar och deras ursprung. Eleverna kan få lyssna på exempel från genrer som klassisk, pop, rock och folkmusik. Målet kommer att vara att öka deras förståelse för musikens mångfald och uppmuntra dem att reflektera över vad de gillar och varför.

Denna lektion är viktig för att ge eleverna en bredare överblick över musikens värld och ska kopplas till kunskapskravet om att kunna delta aktivt i musikaliska aktiviteter och diskutera musik.

Förberedelser

– Förbered ljudutrustning för att spela upp sånger och instrument.
– Ha olika musikaliska instrument tillgängliga för eleverna att prova på.
– Skriv ut och dela ut eventuella texter till sånger som ska sjungas.


Modern Tillbaka-knapp
×