Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne eller kurs: Musik
Tema: Musikalisk kreativitet och rytmik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion behandlas musikens olika uttrycksformer, däribland sång, instrumentalisering och rytm. Eleverna kommer att få möjlighet att utforska och skapa musik genom praktiska övningar och samspel.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i gemensamma musikaliska aktiviteter och upptäcka olika sätt att skapa musik, samt kunna föra enkla resonemang om musikens roll i samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till rytmik (10 min)
- Förklara vad rytm är och dess betydelse i musik.
- Visa exempel på olika rytmer genom klappramsor.
- Låt eleverna delta aktivt i att klappa olika rytmer.
Sång och uttryck (10 min)
- Introducera en enkel sång som eleverna ska lära sig.
- Diskutera hur tonläge och uttryck påverkar sångens känsla.
- Låt eleverna sjunga tillsammans och ge feedback på deras insats.
Instrumental samspel (10 min)
- Dela ut olika instrument (t.ex. tamburiner, maracas) till eleverna.
- Lär ut en enkel melodi som de kan spela tillsammans.
- Uppmuntra eleverna att improvisera med sina instrument.
Avslutning och återkoppling (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen och hur man kan tillämpa det i framtiden.
- Be eleverna dela med sig av sina upplevelser under lektionen.
- Fråga om de har några frågor om det de har lärt sig.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de ska skapa en egen rytmisk komposition med hjälp av klappar och enkla instrument. De kan improvisera och leka med olika rytmer och melodier som de har lärt sig under lektionen. Använd gärna enkla teman eller berättelser som de kan sätta musik till. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är rytm?
- Rytm är hur ljud och tystnad är organiserade i tid.
- Vilka instrument använde vi idag?
- Vi använde tamburiner och maracas.
- Hur kände du när du sjöng tillsammans med klassen?
- Jag kände mig glad/entusiastisk/trygg.
- Vad tycker du är det roligaste med att spela musik?
- Att skapa något tillsammans med andra.
- Kan du nämna en sak du lärde dig idag?
- Jag lärde mig om att klappa takter och hålla rytmen.
Hemuppgift
Eleverna ska lyssna på en låt hemma och fundera på vilka instrument som hörs samt rytmen i låten. De ska sedan rita en bild som beskriver låten och skriva ner några meningar om vilken känsla musiken gav dem. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”Utan musik skulle livet vara ett misstag.” – Friedrich Nietzsche, 1889.