Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Musik
Tema: Skapa en musikalisk berättelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att integrera musik och berättande genom att eleverna skapar egna musikaliska berättelser. Genom att kombinera musik och narration får eleverna möjlighet att utveckla sina kreativa färdigheter och förståelsen för hur musik kan användas för att förstärka berättelser. Fokus kommer att ligga på att använda musik som ett verktyg för att skapa stämningar och förmedla känslor i samband med en berättelse.
Kunskapskrav
Eleverna förväntas kunna kombinera musik med narrativt innehåll och presentera sina skapelser för klassen. De ska kunna beskriva hur de använder musikaliska element för att förstärka berättelser och uttrycka känslor. Eleverna ska också kunna ge och ta emot feedback på sina prestationer och reflektera över vad de har lärt sig om konstnärligt uttryck.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska berättelser (10 min)
- Diskutera vad som menas med en musikalisk berättelse och ge exempel på filmer och teaterstycken där musik används för att förstärka berättelser.
- Ställ frågor om elevernas erfarenheter av musik och berättande: Har de sett filmer där musiken påverkat känslan av berättelsen?
Exempel på musik som förstärker berättelser (15 min)
- Spela upp korta klipp från filmer och diskutera hur musiken matchar berättelsens känslor och stämningar.
- Be eleverna att notera specificerade musikaliska element som bidrar till dessa känslor (exempelvis tempo, instrument, harmonier).
Praktisk aktivitet – skapa en musikalisk berättelse (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en egen musikalisk berättelse.
- De ska skriva ett kort manus och komposition av musik som förstärker berättelsen, inklusive sång, instrument och röster.
- Eleverna ska arbeta kreativt för att integrera musik och berättande för att skapa en sammanhängande berättelse.
Presentation och reflektion (10 min)
- Varje grupp får framföra sin musikaliska berättelse för klassen.
- Diskutera vad som fungerade bra med varje berättelse, hur musiken förstärkte berättelsen och hur de hanterade samarbetet.
- Reflektera över vad eleverna har lärt sig genom att kombinera musik och berättande.
Aktivitet
Eleverna kan få i uppdrag att dokumentera sin berättelse i en “berättelsebok” där de skriver ned manuset, de musikaliska idéerna samt illustrerar berättelsen med bilder. De kan använda denna bok som en referens för framtida projekt eller presentationer. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad tyckte du om att kombinera musik med berättande? (Svar: Personlig känsla.)
- Hur kändes det att framföra en musikalisk berättelse? (Svar: Reflektion över prestation.)
- Vilka element av din berättelse och musik var viktigast för att förmedla känsla? (Svar: Reflektion över skapande.)
- Nämn en ny insikt du fick om musikens roll i berättande. (Svar: Sammanfattning av lärande.)
- Vad skulle du vilja förbättra eller utveckla i framtida berättelser? (Svar: Reflektion för framtiden.)
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna få i uppdrag att skriva en kort berättelse hemma och tänka på vilken musik som skulle passa till sin berättelse. De ska förbereda sig för att dela sina tankar och idéer i nästa lektion. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta, skriv “Hemuppgift”.