Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. NO – Växterna i parken

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: NO
Tema: Växterna i parken

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om växternas mångfald och viktiga funktioner i parkens ekosystem. Eleverna ska få förståelse för olika växtarter, deras livsmiljöer, samt hur växterna samverkar med djur och andra organismer i parken.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna känna igen och namnge vanliga växter, beskriva deras egenskaper och livsmiljö samt förklara hur växterna är anpassade till sin miljö.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till växter i parken (10 min)

– Introducera ämnet genom att ställa frågor om vilka växter eleverna har sett i parken.
– Visa bilder på vanliga växter i svenska parker, såsom träd, buskar och blommor.
– Diskutera växternas betydelse för miljön.

Genomgång av växttyper (15 min)

– Gå igenom olika typer av växter, inklusive träd, buskar, och blommor, och deras rollen i parkens ekosystem.
– Använd en karta över parken för att visa var olika växttyper kan finnas.
– Förklara även skillnader mellan inhemska och exotiska växter.

Observation och registrering (15 min)

– Dela ut arbetsblad där eleverna kan rita och beskriva växter de ser utomhus.
– Ta en kort promenad i skolans närområde eller en park där eleverna kan observera och registrera växter.
– Samla in observationerna och diskutera dem vid återkomsten till klassrummet.

Diskussion om växternas funktioner (10 min)

– Samla elevernas observationer och diskutera hur växterna interagerar med djur (t.ex. fåglar, insekter) och miljön.
– Ställ frågor om växternas inverkan på klimat och miljö.
– Diskutera vikten av växter för människor, inklusive skugga, mat och syre.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en faktablad om en växt de har observerat. De ska inkludera växtens namn, plats, egenskaper, och hur den hjälper sitt ekosystem.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är en vanlig växt man kan hitta i en park?
Svar: Till exempel ek, björk eller prästkrage.
– Vilken funktion har växterna i parken?
Svar: De ger syre, skugga och livsmiljö för djur.
– Hur kan man skilja på olika växttyper?
Svar: Genom deras form, storlek och blad.
– Varför är inhemska växter viktiga för ekosystemet?
Svar: De är anpassade till lokala förhållanden och stöder det lokala djurlivet.
– Nämn en växt och en insekt som brukar samspela med varandra.
Svar: Blåklocka och en humla.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text på 100-150 ord om en växt de gillar och varför. De ska inkludera information om var den växer och hur den påverkar sin omgivning.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en växtart från parken och göra en presentation där de beskriver växtens livscykel, tillväxtförhållanden och hur den påverkar andra organismer i ekosystemet. Presentationen ska inkludera bilder och fakta.

Förslag för nästa lektion

**Djurens roll i parken**
I nästa lektion kan eleverna få lära sig om djuren i parken och deras samverkan med växterna. Det blir en bra uppföljning där de får förståelse för hur ekosystemet fungerar, och vilket kunskapskrav som gäller för att förklara relationer mellan organismer i ekosystemet.

Förberedelser

– Förbereda arbetsblad för observation.
– Samla bilder på vanliga växter i parken för visning.
– Planera en promenad i naturen för observationer.


Modern Tillbaka-knapp
×