En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Samhällskunskap – Barnens röster: Hur påverkar vi vår framtid?

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Barnens röster: Hur påverkar vi vår framtid?

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att belysa vikten av att barn och unga får uttrycka sina åsikter och hur dessa röster kan påverka samhället. Eleverna kommer att diskutera betydelsen av delaktighet och engagemang i frågor som rör deras liv och framtid.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på hur barnens åsikter kan påverka beslut och kan reflektera över sin egen roll i samhället som en del av framtiden.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till barnens rättigheter (10 min)

  • Förklara vad Barnkonventionen är och dess betydelse för barns rättigheter.
  • Diskutera varför det är viktigt att barn får höras i frågor som rör dem.
  • Be eleverna tänka på situationer där de eller deras kamrater inte fått göra sin röst hörd.

Barnens röster i samhället (15 min)

  • Ge exempel på olika situationer där barns åsikter har gjort skillnad (t.ex. skolprojekt, ungdomsorganisationer).
  • Diskutera hur barn kan påverka beslut i skolan eller sin närmiljö.

Gruppdiskussion: Vad vill vi förändra? (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera vad de skulle vilja förändra i skolan eller samhället.
  • Be varje grupp att formulera ett konkret förslag som de kan presentera för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll och vikten av att göra sin röst hörd.
  • Låt eleverna skriva ner en sak de tycker är viktig för deras framtid och hur de kan arbeta för att förändra den.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna skapa en affisch som representerar ett förslag till förändring de vill se, tillsammans med sina argument. Affischen kan sedan presenteras för klassen.

Exit-ticket

  • Vad innebär det att få göra sin röst hörd? (Svar: Att kunna uttrycka sina åsikter och påverka beslut.)
  • Ge ett exempel på hur barn har påverkat beslut. (Svar: Genom skolråd eller kampanjer.)
  • Varför är det viktigt att barn får säga vad de tycker? (Svar: För att deras behov och idéer också är viktiga för framtiden.)
  • Nämn en sak du skulle vilja förändra i din skola. (Svarsalternativ kan variera.)
  • Hur kan du engagera dig för att göra din röst hörd? (Svarsalternativ kan variera.)

Hemuppgift

Eleverna kan som hemuppgift skriva ett brev till en beslutsfattare, där de framför ett förslag eller en åsikt om en fråga som de anser är viktig för barn och unga. De ska reflektera över hur de vill att deras röst ska höras.

Citat

”Det är inte viktigt vad du säger, utan vad du gör – hela världen ser upp till barn med goda exempel.” – Okänd.

Citatet betonar att handlingar är lika viktiga som ord och att barnens exempel kan inspirera andra att agera i frågor som berör dem.

Nästa lektion

Ett tema för nästa lektion kan vara “Världen utanför: En introduktion till globala frågor”. Det är relevant eftersom det ger eleverna en förståelse för hur deras liv och val kan påverka världen och vice versa.


×