Lektion. Åk. 3. Samhällskunskap – Det lokala samhället och dess funktioner

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Det lokala samhället och dess funktioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för hur det lokala samhället är uppbyggt och vilka funktioner olika aktörer har, såsom kommun, skolor, företag och medborgare.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva hur det lokala samhället ser ut och ger exempel på olika funktioner eller platser som är viktiga för det.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till det lokala samhället (10 min)

  • Förklara vad ett lokalt samhälle är och vad det innefattar.
  • Diskutera varför det är viktigt att känna till sitt närområde.
  • Fråga eleverna om platser de tycker är viktiga i sitt samhälle.

Olika funktioner i samhället (15 min)

  • Beskriv kortfattat olika aktörer i det lokala samhället som kommunen, skolor, företag och föreningar.
  • Förklara hur dessa aktörer samarbetar för att skapa en fungerande miljö.
  • Gör en kort genomgång av hur kommunen jobbar med saker som skola, trafik, och miljö.

Utforskning av det lokala samhället (15 min)

  • Diskutera med eleverna vilka olika platser de ser i sitt närområde (t.ex. lekplatser, butiker, bibliotek).
  • Låt dem skriva upp exempel på vart de brukar gå och vad de gör där.
  • Dela grupper och låt dem diskutera platser och funktioner.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärt sig om det lokala samhället.
  • Låt eleverna dela med sig av en plats de angav och varför de tycker att den är viktig.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna skapa en karta över sitt lokala samhälle där de markerar viktiga platser såsom skolan, lekparken, biblioteket och affären. De kan sedan presentera sina kartor för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är ett lokalt samhälle? (Svar: Det är den plats där vi bor och lever, t.ex. en by eller ett område i en stad.)
  • Nämn en aktör i det lokala samhället. (Svar: Kommunen, skolan, en butik.)
  • Varför är det viktigt att känna till sitt lokala samhälle? (Svar: För att kunna samarbeta och ta ansvar för vår miljö.)
  • Ge ett exempel på en funktion en skola har i samhället. (Svar: Att utbilda barn och unga.)
  • Vad är en viktig plats i ditt samhälle och varför? (Svarsalternativ kan variera.)

Hemuppgift

Eleverna kan som hemuppgift ta en promenad i sitt närområde och observera viktiga platser. De ska sedan skriva ner tre saker de såg och varför de tror att dessa platser är viktiga för samhället.

Citat

”Det är inte där du bor, utan hur du bor som gör platsen.” – Okänd. Citatet betonar vikten av hur vi formar och bidrar till vårt samhälle, och att platser får mening genom vårt engagemang och hur vi agerar.

Nästa lektion

Ett tema för nästa lektion kan vara “Vad är ett yrke? En introduktion till olika yrken”. Det är relevant eftersom det ger eleverna en förståelse för olika roller och ansvarsområden i samhället.


Modern Tillbaka-knapp