Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Jämförelse av olika statsskick
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla vad begreppen demokrati och diktatur, monarki och republik samt parlamentarism och presidentstyre innebär. Eleverna ska även få exempel på hur dessa olika stats- och styrelseskick kan fungera.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på olika statsskick och beskriva några grundläggande kännetecken för dessa.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till statsskick (10 min)
- Förklara vad statsskick är och varför det är viktigt.
- Presentera de olika typerna av statsskick: monarki, republik, demokrati och diktatur.
- Ge exempel på länder med varje typ av statsskick.
Jämförelse av monarki och republik (15 min)
- Beskriv skillnader och likheter mellan monarki och republik.
- Diskutera fördelar och nackdelar med båda systemen.
- Ta upp exempel på hur detta kan påverka medborgarna.
Parlamentarism vs. presidentstyre (15 min)
- Förklara skillnaderna mellan parlamentarism och presidentstyre.
- Diskutera hur makten fördelas i de olika systemen.
- Ge exempel på länder som använder dessa system.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna om statsskick.
- Ställ frågor och uppmuntra eleverna att dela sina tankar om vilken typ av statsskick de tror fungerar bäst.
- Diskutera elevernas åsikter om hur statsskick påverkar deras liv.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en affisch som visar skillnaderna mellan två statsskick, exempelvis demokrati och diktatur. Varje affisch ska innehålla bilder, korta fakta och två eller tre punkter om fördelar och nackdelar med respektive system. Grupperna får 20 minuter på sig att arbeta och förbereda sina affischer, som sedan presenteras för klassen.
Exit-ticket
- Vad kännetecknar en demokrati? Svar: Maktutövning genom val.
- Vad är en diktatur? Svar: En maktform utan folkets inflytande.
- Nämn ett exempel på ett monarkiskt land? Svar: Sverige.
- Vad skiljer parlamentarism från presidentstyre? Svar: Maktdelning mellan regering och parlament.
- Vilket statsskick tror du skulle passa Sverige bäst? Svar: (Öppen fråga.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text där de förklarar vilket statsskick de föredrar och varför. Texten ska innehålla exempel och kunna stödjas av det som diskuterats under lektionen.
Citat
“Demokrati är det sämsta systemet som vi har. Förutom alla de andra.” – Winston Churchill (1947). Detta citat betonar de utmaningar som demokratin står inför, även om den är det mest önskvärda systemet. Det riskerar att väcka reflektioner hos eleverna om statsskickets nyanser och vikten av medborgarens roll i en demokrati.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Vad innebär rättigheter och skyldigheter i olika statsskick?” Denna lektion syftar till att få eleverna att förstå hur medborgares rättigheter ser ut beroende på vilket statsskick de lever under.