En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Samhällskunskap – Moraliska frågor

Lektionstest för Samhällskunskap, Årskurs 3

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Moraliska frågor

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder vänskap för dig?

A) Att alltid vara med någon

B) Att dela allt med någon

C) Att ha roligt ihop

D) Att stödja varandra när det behövs

2. Vilken regel tycker du är viktig för att skapa bra vänskap i klassen?

A) Att aldrig låna saker

B) Att respektera varandra

C) Att alltid vinna i lekar

D) Att vara tyst när andra pratar

3. Vad skulle du göra om du ser någon som är ensam?

A) Fråga om de vill vara med

B) Gå förbi utan att säga något

C) Skratta åt dem

D) Berätta för läraren

4. Vad är en trafikregel du ska följa?

A) Att cykla så snabbt som möjligt

B) Att alltid stanna vid rödljus

C) Att alltid gå på trottoaren

D) Att inte se sig om när man går över vägen

5. Varför är det viktigt att ha på sig hjälm på cykeln?

A) För att se snygg ut

B) För att skydda huvudet vid olyckor

C) För att göra cykeln tyngre

D) För att ingen annan ska använda den

6. Nämn en trafikskylt och vad den betyder.

A) Stopp – Man får aldrig stanna

B) Stopp – Man måste stanna vid vägkorsningar

C) Sväng – Man ska alltid svänga varför som helst

D) Gå – Man ska aldrig gå

7. Vad gör du när du ser en röd trafiksignal?

A) Fortsätter att köra

B) Stannar

C) Köra snabbare för att hinna förbi

D) Tveka och se om någon annan kör

8. Hur kan vi göra vår skola säkrare i trafiken?

A) Genom att inte prata om det

B) För att vi alltid ska ha rätt på allting

C) Genom att följa trafikregler och använda säkerhetsutrustning

D) Genom att köra snabbare på skolans områden

9. Vilken betydelse har vänskap i ditt liv?

A) Den betyder ingenting

B) Den ger mig stöd och glädje

C) Den gör mig trött

D) Den hindrar mig från att göra saker själv

10. Hur kan man visa att man är en bra vän?

A) Genom att alltid vara perfekt

B) Genom att lyssna och finnas där

C) Genom att alltid ha rätt

D) Genom att bara prata om sig själv

11. Vad innebär normer i vänskap?

A) Regler som bara gäller mig

B) Förväntningar på hur man beter sig mot varandra

C) Krav på att alltid vara glad

D) Vad andra tycker om mig

12. Vad är en av de viktigaste känslorna i vänskap?

A) Avund

B) Ilska

C) Stöd

D) Rädsla

13. Vilka goda egenskaper bör en vän ha?

A) Att vara snobbig

B) Att vara ärlig och omtänksam

C) Att alltid vilja vara ensam

D) Att vara tråkig

14. Hur många regler bör vi ha i klassen för att skapa en bra vänskapsmiljö?

A) Många olika regler

B) Några få men viktiga regler

C) Inga regler alls

D) Stränga regler som alla hatar

15. Vad bör man göra om en kompis mår dåligt?

A) Ignorera dem

B) Fråga om något är fel och lyssna

C) Berätta för alla andra om dem

D) Skricka iväg dem till någon annan

Resonerande frågor

1. Varför är vänskap en så viktig del av vårt liv?

Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över vänskapens betydelse och hur den påverkar deras liv.

2. Hur skiljer sig vänskap mellan barn och vuxna, och vad kan vi lära oss av dessa skillnader?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på olika perspektiv och livserfarenheter.

3. Vilka faktorer påverkar hur vi bygger och upprätthåller vänskapsrelationer?

Frågan ger eleverna möjlighet att identifiera och analysera olika aspekter av vänskap.

4. Hur kan vi som samhälle främja goda vänskapsrelationer i skolor?

Eleverna får chansen att fundera på och diskutera hur gemenskap och relationer kan stärkas i skolan.

5. Vilken roll spelar empati i en vänskapsrelation och hur kan vi utveckla den?

Frågan öppnar för diskussion kring empatins betydelse och hur den kan växa.

6. På vilket sätt kan våra kulturella bakgrunder påverka uppfattningen av vänskap?

Eleverna får reflektera över hur kultur kan påverka sociala relationer.

7. Hur kan vi hantera konflikter mellan vänner på ett konstruktivt sätt?

Frågan uppmuntrar till problemlösning och att tänka kritiskt kring konflikter.

8. Vad kan vi gå till väga för att skapa en mer inkluderande vänskapsmiljö i skolan?

Frågan uppmanar eleverna att tänka på hur man kan främja inkludering och respekt i klassrummet.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng för varje rätt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng för varje väl utförd svar, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 från resonerande frågor. För A krävs 18 poäng, varav minst 5 från resonerande frågor.