Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sveriges politiska system
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla Sveriges politiska system, inklusive begreppen demokrati och diktatur, riksdagen, regeringen samt hur individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling ser ut. Lektionen kommer även att behandla grundläggande om hur politiska beslut fattas och betydelsen av medborgarskap.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt berätta hur beslut fattas i samhället. Eleven kan ge exempel på hur olika människor kan påverka beslut och ger en enkel redogörelse för hur man kan delta i den demokratiska processen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Sveriges politiska system (10 min)
- Förklara vad demokrati betyder och ge exempel på demokratins grundprinciper.
- Berätta om skillnaderna mellan demokrati och diktatur.
- Redogöra för riksdagen och regeringens roller i beslutandeprocessen.
Genomgång av medborgarskap och påverkan (10 min)
- Diskutera vad ett medborgarskap innebär.
- Förklara hur individer kan påverka politiska beslut, t.ex. genom att rösta.
- Ge exempel på hur skolor kan arrangera aktiviteter som låter barn delta i demokratiska processer.
Gruppdiskussion om aktuella frågor (15 min)
- Dela in klassen i små grupper för att diskutera en aktuell fråga, t.ex. “Hur kan barn påverka beslut i skolan?”
- Låt varje grupp presentera sina tankar för klassen.
- Reflektera över gemensamma insikter och skillnader i åsikter.
Sammanfattning av lektionen (5 min)
- Återkoppla till huvudpunkterna i lektionen.
- Sammanfatta elevernas diskussioner och insikter.
- Besvara eventuella frågor.
Aktivitet
Eleverna får skapa en enkel affisch där de illustrerar “Mitt dröm Sverige”. De inkluderar element som de anser vara viktiga för ett bra samhälle, som exempelvis skola, lekar, vänskap och natur. Affischen ska innehålla både bilder och några meningar som förklarar varför dessa element är viktiga för dem. Aktiviteten kombinerar skapande med reflektion över hur deras tankar och drömmar kan kopplas till ett demokratiskt och tryggt samhälle.
Exit-ticket
- Vad är demokrati? (Ett system där folket bestämmer)
- Vilka är riksdagens uppgifter? (Att stifta lagar och kontrollera regeringen)
- Hur kan du påverka beslut i ditt liv? (Genom att rösta, protestera eller delta i möten)
- Varför är det viktigt att vara medborgare? (För att få rösta och delta i samhällsfrågor)
- Ge ett exempel på något barn kan göra för att påverka sin skola. (Starta en insamling eller delta i elevrådet)
Hemuppgift
Eleverna ska hemma i lugn och ro skriva två meningar om hur de skulle vilja att deras skola ser ut i framtiden och vad som är viktigt för dem i ett demokratiskt samhälle. Fokus ska ligga på deras visioner och drömmar för skolan och hur det kopplar till deras rättigheter som medborgare.
Citat
“Demokrati är den värsta formen av styre, utom för alla de andra.” – Winston Churchill (1947)
Detta citat handlar om vikten av demokratiska värderingar jämfört med andra styrelsesätt och uppmanar oss att värdesätta vår möjlighet att påverka samhället demokratiskt. Det knyter an till lektionen genom att belysa demokrati som en form av styre som, trots sina brister, är det mest accepterade.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Vad är rättigheter?” Den lektionen syftar till att utforska vilka rättigheter individer har i vårt samhälle och hur dessa kopplas till medborgarskap och demokrati.