Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Slöjd – Skapa en egen leksak av återbrukade material

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne eller kurs: Slöjd
Tema: Skapa en egen leksak av återbrukade material

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:
I denna lektionsplanering kommer eleverna att arbeta med att designa och skapa en leksak av återbrukade material. Fokus ligger på att utveckla kreativa idéer samt praktiska färdigheter i att hantera olika material.

Kunskapskrav:
Eleven kan genomföra arbeten med olika material och redskap, och har då grundläggande kunskaper om säkerhet och teknik i slöjd.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till leksaksdesign

(10 min)
– Presentera temat för lektionen: att skapa en egen leksak av återbrukade material.
– Diskutera vilka typer av leksaker eleverna tycker om och varför.
– Visa exempel på återbrukade leksaker och hur de kan se ut.

Genomgång av material och verktyg

(10 min)
– Visa de material som är tillgängliga (t.ex. plastflaskor, pappkartonger, tygrester).
– Förklara vilken typ av verktyg som får användas och gå igenom säkerhetsåtgärder.
– Demonstrera kort hur man kan kombinera olika material för att skapa en leksak.

Workshop: Skapa din leksak

(25 min)
– Dela in eleverna i små grupper och ge dem tid att brainstorma och skissa på sina idéer.
– Låt dem sedan börja arbeta med skapandet av sin leksak.
– Rör dig mellan grupperna och ge hjälp, tips och inspiration under arbetets gång.

Avslutning och reflektion

(5 min)
– Låt eleverna presentera sina skapelser för klassen.
– Diskutera vad de lärt sig och vilka utmaningar de stött på i processen.
– Sammanfatta lektionen och betona värdet av kreativitet och återbruk.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper designa och skapa en egen leksak av återbrukade material. De får möjlighet att arbeta kreativt med sina idéer och tillämpa sina praktiska färdigheter. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

1. Vilken leksak har du skapat och hur ser den ut?
Svar: (Öppet svar – elever ger eget beskrivning.)

2. Vad var det roligaste med att skapa din leksak?
Svar: (Öppet svar – elever delar sina upplevelser.)

3. Nämn ett material du använde och varför du valde det.
Svar: (Öppet svar – elever ger sina egna val.)

4. Vilka utmaningar stötte du på under skapandet?
Svar: (Öppet svar – elever reflekterar över processen.)

5. Hur kan din leksak hjälpa till att återbruka material?
Svar: (Öppet svar – elever beskriver sitt perspektiv.)

Hemläxa

Skriv en enkel beskrivning (minst 100 ord) av din leksak och hur den fungerar. Beskriv också vilka material som användes och hur du fick idéer till designen.

Fördjupningsuppgift

Fördjupningsuppgiften går ut på att eleverna ska skapa en leksak som kan användas på olika sätt. De ska skriva en kort instruktion om hur man ska leka med sin leksak samt rita en plan för olika användningsområden. Detta ger dem möjlighet att tänka kritiskt om funktion och kreativitet.

Förslag för nästa lektion

Materiallära: Utforska olika slöjdmaterial
I nästa lektion kommer eleverna att få möjlighet att lära sig mer om olika material och deras egenskaper. Detta inkluderar både återbrukade och nya material, vilket är relevant för att förstå vilka material som är lämpliga för olika typer av slöjd. Lektionen kopplas till kunskapskravet om att kunna välja rätt material för ett specifikt arbete och ge eleverna en bredare förståelse för materialens användningsområden.

Förberedelser

– Samla in och förbered återbrukade material till lektionen.
– Skapa en anvisning för säkerhetsåtgärder vid användning av verktyg.
– Förbered exempel på leksaker som kan göras av återbrukade material.


Modern Tillbaka-knapp
×