Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Traditionellt hantverk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen för årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om olika traditionella hantverk och tekniker kopplade till slöjd. De ska få möjlighet att utforska hantverkets historia, lära sig om kulturella uttryck och använda traditionella tekniker i sitt eget skapande. Fokus ligger på att värdera och bevara vårt kulturarv.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda och välja material och verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska även visa förståelse för betydelsen av traditionellt hantverk i vår kultur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till traditionellt hantverk (10 min)
- Förklara vad traditionellt hantverk är och ge exempel på olika sorters hantverk, såsom vävning, keramik, och snickeri.
- Diskutera skillnader mellan traditionella tekniker och moderna metoder.
- Visa bilder eller exempel på traditionella arbeten och deras kulturella betydelse.
Genomgång av en specifik hantverksteknik (10 min)
- Välj en konkret teknik att fokusera på, t.ex. vävning eller knytning.
- Demonstrera tekniken steg för steg för klassen.
- Dela ut material och verktyg så att eleverna kan pröva tekniken på en enkel uppgift.
Skapande med traditionell teknik (15 min)
- Eleverna arbetar individuellt eller i par för att skapa något med den teknik som presenterats.
- Ge stöd och uppmuntran under skapandeprocessen.
- Påminn eleverna att vara kreativa och tänka på hur de kan kombinera traditionellt hantverk med sina egna idéer.
Avslutande reflektion och diskussion (15 min)
- Låt eleverna dela med sig av sina skapelser och berätta om sina erfarenheter av att använda en traditionell teknik.
- Diskutera varför det är viktigt att bevara traditionella hantverk och vad vi kan lära oss av dem.
- Reflektera över hur hantverk kan knyta oss till vår historia.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa ett enkelt hantverk, som en vävd mattbit eller en liten keramikskål, där de använder den teknik som presenterats under lektionen. De får använda sin kreativitet för att forma sina skapelser. Varje elev eller grupp kommer att presentera sina hantverk för klassen.
Exit-ticket
- Vad är traditionellt hantverk?
- Svar: Hantverk som har använts i kulturer under lång tid.
- Nämn en teknik vi har lärt oss idag.
- Svar: Vävning.
- Hur kände du dig när du arbetade med den traditionella tekniken?
- Svar: Avslappnad/kreativ/spännande.