Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Träslöjd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet för slöjd materialens egenskaper och användningsområden, med fokus på trä som ett av de tre huvudsakliga materialen. Eleverna ska få kännedom om verktyg och redskap, hur de används säkert och ändamålsenligt, och bekanta sig med några enkla hantverkstekniker. Det ingår också att utveckla idéer, arbeta med skisser samt reflektera över arbetsprocessen och resultaten av sina arbeten.
Kunskapskrav
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt, och beskriver arbetsprocessen på ett enkelt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till träslöjd (10 min)
- Genomgång av dagens tema och syfte.
- Presentation av olika träslag och deras egenskaper.
- Diskussion om säkerhet vid arbete med verktyg.
Verktygsintroduktion (10 min)
- Genomgång av vanliga verktyg som sågar, hickor och lim.
- Demonstration av hur man använder och hanterar dessa verktyg.
- Elevdiskussion om vilken typ av föremål de skulle vilja skapa.
Skiss och planering (15 min)
- Eleverna gör en enkel skiss av sitt slöjdprojekt.
- Diskussion om materialval och arbetsmetod.
- Reflektion över hur de vill att det färdiga föremålet ska se ut.
Förberedelse av arbetsområdet (15 min)
- Distribuering av material och verktyg.
- Genomgång av arbetsgång steg för steg.
- Diskutera hur man ska prioritera säkerheten under arbetet.
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett enkelt föremål av trä, till exempel en liten bänk eller en leksak. De börjar med att skissa sin idé, välja rätt trätyp och verktyg för arbetet. Efter att ha fått handledning om säkerhet och användning av verktyg får de jaga igång i sitt skapande. Under arbetet ska de reflektera över sina val, hur de hanterar materialet och vilket resultat de strävar efter. Läraren går runt för att ge stöd och feedback under processen.
Exit-ticket
- Vilka träslag har vi pratat om idag? Svar: Furu, björk, ek.
- Nämn ett verktyg som används vid träslöjd. Svar: Såg.
- Vad är viktigt att tänka på när man använder verktyg? Svar: Säkerhet.
- Hur ska du börja ditt slöjdprojekt? Svar: Genom att skissa en idé.
- Nämn en form av reflektion vi gör under arbetets gång. Svar: Fundera på hur arbetet går, vad som fungerar och vad som kan förbättras.
Hemuppgift
Eleverna kan ta med sig en skiss över ett slöjdprojekt som de drömmer om att skapa i hemmet, antingen av material som de har tillgång till eller genom att planera ett framtida projekt. De ska skriva ner vilka verktyg och material de tror att de skulle behöva samt varför de valde just det föremålet.
Citat
”Kreativitet är intelligens som har roligt.” – Albert Einstein (1879-1955).
Detta citat belyser vikten av kreativitet i slöjdämnet, där elevernas intelligens och fantasi får utrymme att växa genom praktiskt skapande.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Skapa med återbrukade material. Denna lektion syftar till att eleverna ska utforska hur man kan skapa nya föremål med material som annars skulle kasseras, vilket främjar hållbarhet och kreativitet.