Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – Adjektiv

Lektionsplanering: Adjektiv i Svenska

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Adjektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • “I arbetet med att skriva egna texter använder eleverna adjektiv som beskrivningar.”
  • “Eleverna ska ges möjlighet att pröva på att beskriva och återberätta.”

[Lgr 22, Svenska, Åk. 3]

Betygskriterier

  • “Eleven kan använda adjektiv för att förstärka och beskriva substantiv i sina texter.”
  • “Eleven kan ge exempel på adjektiv och använda dem i meningar.”

[Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till adjektiv (10 min)

  • Förklara vad adjektiv är och varför de är viktiga i språket.
  • Ge exempel på adjektiv och deras betydelse i meningar.
  • Diskutera hur adjektiv kan påverka stämningen i en text.
  • Presentera syftet med aktiviteten och adjektivporträttet.

Exempel på adjektiv (10 min)

  • Visa bilder på personer och be eleverna att beskriva dem med adjektiv.
  • Skriv ner elevernas förslag på tavlan.
  • Diskutera skillnaden mellan positiva och negativa adjektiv.
  • Förklara hur man kan använda adjektiv för att skapa bilder i en läsarens sinne.

Adjektivporträtt (15 min)

  • Ge instruktioner om att måla ett porträtt av en klasskamrat och skriva tre adjektiv som beskriver dem.
  • Låt eleverna arbeta parvis för att skapa sina porträtt.
  • Efter måleriet ska de presentera sina porträtt och adjektiv för klassen.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Be eleverna att tänka på vilka adjektiv de valde och varför.
  • Diskutera hur adjektiven påverkade deras presentationer av klasskamraterna.
  • Ställ frågor om hur adjektiv kan förändra beskrivningar och intryck.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Adjektiv Ord som beskriver egenskaper hos substantiv. Från latin “adjective” som betyder “tilläggande”.
Beskrivning En redogörelse av egenskaper, utseende eller känslor. Kommer från latin “descriptio”, vilket betyder “att skriva ner”.
Måla Att använda färg för att skapa en bild. Från germanska “malan”, som betyder “att markera”.
Porträtt En avbildning av en person, oftast av ansiktet. Från franska “portrait”, vilket betyder “avbildning”.

Diskussionsfrågor

  1. Hur påverkar adjektiv hur vi beskriver en vän eller en situation? Kan ni ge exempel?
  2. Vilka adjektiv skulle ni använda för att beskriva vårklass? Varför valde ni just dessa?
  3. Hur tror ni att användningen av adjektiv kan påverka en berättelse eller text?

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en aktivitet som kallas “Adjektivporträtt”. Varje elev kommer att välja en klasskamrat att måla ett porträtt av. Medan de målar ska de också tänka på tre adjektiv som de tycker beskriver deras kompis bäst. Efter att porträtten är klara kommer eleverna att presentera sina verk för klassen och förklara varför de valt de specifika adjektiven. Denna aktivitet främjar kreativitet samt utvecklar både språkliga och sociala färdigheter genom samarbete.

Exit-ticket

  • Vilka tre adjektiv använde du för att beskriva din klasskamrat?
  • Varför valde du just de adjektiven?
  • Hur kändes det att presentera ditt porträtt för klassen?
  • Vilket adjektiv tycker du är mest beskrivande och varför?
  • Lärde du dig något nytt om en klasskamrat genom denna aktivitet?

Hemuppgift

Eleverna ska få i uppgift att skriva en kort text om en plats som är viktig för dem, där de ska använda minst fem olika adjektiv. De ska även vara förberedda på att läsa sin text högt i klassen nästa gång, vilket hjälper dem att öva på att använda adjektiv i skrivandet.

Citat

”Ett ord kan förändra världen.” – Nelson Mandela (1994)

Detta citat belyser kraften i ord och hur de kan påverka vår perception. I lektionen använder vi adjektiv för att forma våra intryck och beskrivningar av andra.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Verb och rörelse. Denna lektion syftar till att eleverna ska förstå användningen av verb i olika sammanhang och hur de kan uttrycka handlingar.


Modern Tillbaka-knapp
×