Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – Att illustrera och berätta genom bilder

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Att illustrera och berätta genom bilder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur man kan kombinera text och bild för att förstärka berättelser. Eleverna ska få möjlighet att skapa egna illustrerade berättelser och träna på att uttrycka sig både i text och bild, samt reflektera över hur bilder kan påverka berättelsens budskap.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva och presentera sina berättelser med text och bild, samt delta i diskussioner om hur bilderna förstärker textens budskap. De ska också kunna ge och ta emot respons på sina egna och andras arbeten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till illustration av berättelser (10 min)

• Diskutera hur bilder kan användas för att förstärka en berättelse och dess budskap.
• Visa exempel på böcker där text och bild samverkar, till exempel bilderböcker eller illustrerade noveller.
• Fråga eleverna hur de tror att bilder kan förändra en berättelse.

Planering av bildserie (15 min)

• Be eleverna tänka på sin egen fabel och vad som är de viktigaste delarna som ska illustreras.
• Diskutera vilken typ av bilder som skulle kunna passa till varje del av berättelsen.
• Låt eleverna skissa idéer för sina bilder på ett separat papper.

Skapande av bildserie (20 min)

• Ge eleverna tid att skapa sina illustrationer som följer deras fabler.
• Utmana dem att tänka på färger, former och detaljer som gör berättelsen levande.
• Gå runt i klassrummet och erbjud stöd och feedback under arbetets gång.

Avslutande diskussion (5 min)

• Samla klassen för en gemensam diskussion om hur de har använt bilder för att stärka sina berättelser.
• Ställ frågor som “Vilken del av er fabel var roligast att illustrera?” och “Hur valde ni att visa budskapet i er berättelse med bilder?”

Aktivitet

Eleverna får möjlighet att illustrera sin egen fabel genom att skapa en bildserie. Denna aktivitet styrker deras kreativitet och förståelse för hur text och bild kan samverka för att förmedla ett budskap, vilket är centralt för deras vidare skrivande utveckling.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Hur har bilderna du skapat förändrat eller förstärkt din fabel?
Svar: Eleverna får reflektera över sambandet mellan bilder och text.
• Vad var den svåraste delen av att skapa din bildserie?
Svar: Eleverna identifierar och delar med sig av utmaningarna de hade.
• Vilka bilder kände du var mest effektiva för att visa din berättelse?
Svar: Eleverna diskuterar vad de anser var de mest kraftfulla bilderna.
• Hur kan illustrationer ge liv åt en berättelse?
Svar: Eleverna reflekterar över syftet med illustrationer i berättande.
• Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång du illustrerar?
Svar: Eleverna ger förslag på förbättringar till framtida illustrationer.

Hemläxa

Slutför din bildserie hemma, inklusive eventuella texter som ska följa med bilderna (minst två illustrative bilder och en kort beskrivande text).

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en digital presentation av sin fabel med hjälp av illustrationsprogram eller presentationsverktyg. De kan kombinera sina bilder med ljud och animationer för att skapa en interaktiv berättelse, vilket uppmuntrar till kreativitet och tekniska färdigheter.

Förslag för nästa lektion

Utställning av bilder och berättelser
I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att ställa ut sina illustrationer och presentera sina fabler för hela klassen. Detta skulle ge en chans att visa upp deras kreativa arbete och diskutera hur text och bild har arbetat tillsammans i deras berättelser.
Detta tema är relevant eftersom det ger eleverna en plattform att dela sitt arbete och öva sina presentationsfärdigheter. Kunskapskraven för nästa lektion kommer att fokusera på att kunna formulera och kommunicera sina tankar om sin egen och andras skapelser.

Förberedelser

• Samla inmaterial från tidigare lektioner för att ge eleverna inspiration.
• Förbereda en utställningsyta i klassrummet där eleverna kan visa upp sina arbete.
• Se till att det finns tillgång till digitala verktyg för de som vill göra en digital presentation.


Modern Tillbaka-knapp