Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – Berätta om en egen upplevelse

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Berätta om en egen upplevelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska omfatta att skriva och framföra personliga texter. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över egna upplevelser, förstärka sin berättarförmåga och skriva med struktur och intresse. Det ingår även att träna på att återberätta och dela med sig av berättelser.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet skriva egna personliga texter och återberätta upplevelser. Eleven kan också uttrycka sig i tal anpassat till syfte och mottagare.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till egna upplevelser (10 min)

• Presentera lektionen och förklara att eleverna ska få berätta om egna upplevelser.
• Diskutera vad en personlig berättelse innebär och ge exempel på upplevelser som kan berätta, som en rolig händelse, en utmaning eller en lärdom.
• Ställ frågor för att få igång vars och ens tankar, som “Vad var något roligt ni gjorde under lovet?”.

Struktur på berättelsen (15 min)

• Gå igenom hur man kan strukturera en berättelse: början (introduktion till händelsen), mitt (det som hände) och slut (slutsats eller moral).
• Ge exempel på en kort berättelse och diskutera hur den följer strukturen.
• Förklara vikten av känslor och detaljer för att göra berättelsen levande.

Skrivtid (15 min)

• Ge eleverna tid att börja skriva sina berättelser om en egen upplevelse.
• Cirkulera bland eleverna och ge individuellt stöd och feedback under skrivandet.
• Betona att eleverna ska använda sina sinnen för att beskriva sina upplevelser (vad de såg, hörde, kände osv.).

Dela berättelser (10 min)

• Dela in klassen i små grupper och låt dem läsa sina berättelser för varandra.
• Be grupperna att ge positiv feedback och ställa frågor om berättelsen.
• Samla klassen och låt några elever läsa sina berättelser högt för hela klassen.

Aktivitet

Eleverna får illustrera en vald scen från sin berättelse och skapa en bild som representerar berättelsen. De ska även skriva en mening som sammanfattar vad bilden handlar om. Detta främjar både kreativitet och förståelse för hur text och bild samverkar. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad handlade din berättelse om?
◦ Min berättelse handlade om [elevens sammanfattning].
• Vilka känslor ville du förmedla?
◦ Jag ville förmedla [elevens känsla].
• Hur kändes det att dela med andra?
◦ Det kändes [elevens känsla].
• Vad var det svåraste med att skriva och berätta?
◦ Det svåraste var [elevens reflektion].
• Vad lärde du dig från denna lektion?
◦ Jag lärde mig [elevens insikt].

Hemläxa

Finjustera och färdigställ berättelsen som de började skriva under lektionen. Dela berättelsen med en klasskamrat och ge varandra feedback. Berättelsen ska vara minst 200 ord lång.

Fördjupningsuppgift

Eleven får i uppgift att skriva en längre berättelse (350 ord) som inte bara beskriver en upplevelse utan också inkluderar dialoger mellan karaktärer. Syftet är att ge eleverna möjlighet att utveckla sina skrivkunskaper ytterligare och att använda både berättande och beskrivande element i sina texter.

Förslag för nästa lektion

Berätta vidare – utveckla berättelsen. Denna lektion kan fokusera på att eleverna ska utveckla sin berättelse vidare, kanske genom att skapa en fortsättning på det som redan skrivits. Det ger dem möjlighet att arbeta med narrativets utveckling och utnyttja de tekniker de lärt sig under tidigare lektioner.

Förberedelser

• Sammanställ exempelberättelser som kan användas som inspirationskällor.
• Förbered material som eleverna kan använda för att illustrera sina scener (papper, färgpennor, etc.).
• Tänk på att samla in berättelser från lektionen och förbereda feedbackhantering för nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp
×