En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Svenska – Berättande text

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Berättande text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 3 ska eleverna utveckla sin förmåga att skriva och bearbeta egna texter, främst berättande texter. Eleverna ska även få möjlighet att läsa och samtala om olika litterära verk och reflektera över innehållet och språkets uppbyggnad.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva enkla, sammanhängande texter där handling och karaktärer presenteras. Eleven kan även formulera sig på ett enkelt och begripligt sätt samt anpassa språket till syftet och mottagaren.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (10 min)

– Förklara vad en berättande text är och ge exempel på kända berättelser.
– Diskutera de olika komponenterna i en berättelse, såsom handling, karaktärer och miljö.
– Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om egna berättelser.

Genomgång av berättelsestruktur (15 min)

– Presentera den klassiska berättelsestrukturen: början, mitt och slut.
– Använd en känd saga eller berättelse för att illustrera dessa delar.
– Låt eleverna dela med sig av sina egna exempel på berättelser med denna struktur.

Skrivövning: Skapa en egen berättelse (15 min)

– Guidar eleverna genom steg för att planera sina egna berättelser, inklusive val av karaktärer och miljö.
– Ge exempel på hur man kan börja sin berättelse, t.ex. med en frågeställning eller en händelse.
– Under skrivandet, gå runt i klassrummet och ge individuell feedback.

Avslutande diskussion (10 min)

– Låt några elever läsa upp sina texter för klassen.
– Diskutera vad som var lyckat i deras berättelser och ge konstruktiv feedback.
– Sammanfatta lektionens huvudpunkter och vad som är viktigt i en berättande text.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse utifrån teman som de själva valt, där de ska använda sig av den struktur som läraren introducerat. Denna aktivitet syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av att skriva berättande texter och att förstå berättelsens uppbyggnad.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

– Vad är en berättande text?
– En text som berättar en historia med karaktärer, handling och miljö.
– Nämn tre delar av en berättelse.
– Början, mitt och slut.
– Hur kan man börja sin berättelse?
– Man kan börja med en fråga, en händelse eller en beskrivning av karaktären.
– Vad är viktigt i en berättelse?
– Att handlingen är sammanhängande och att karaktärerna är tydliga.
– Hur kan ni ge feedback på en klasskamrats berättelse?
– Genom att berömma det som var bra och ge förslag på hur man kan förbättra det som var oklart.

Hemläxa

Eleverna får i läxa att skriva en kort berättelse, 100-150 ord lång, där de använder sig av den klassiska berättelsestrukturen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en längre berättelse (minst 300 ord) med en tydlig moral. De ska också illustrera sin berättelse med egna teckningar som representerar viktiga delar av handlingen. Detta ger möjligheten att visa på kreativitet och djupare förståelse för berättande texter.

Förslag för nästa lektion

Temat: Beskrivande texter

I nästa lektion kan vi fokusera på att skriva beskrivande texter. Eleverna kommer att lära sig hur man beskriver miljöer, karaktärer och känslor på ett målande sätt. Detta är relevant för att fördjupa deras skrivförmåga och för att förstå hur språket kan användas för att måla upp bilder i läsarens sinne, vilket är en viktig del av läroplanens syfte.

Förberedelser

– Förbered exempel på kända berättelser.
– Samla material för skrivande (papper, blyertspennor).
– Skapa en mall för berättelsestrukturen som kan delas ut till eleverna.


×