Lektionsplanering – “En ska bort” (Ämnesintegrerad med fokus på svenska)
**Årskurs:** 3
**Ämne:** Svenska / Matematik
**Tema:** Diskussion och argumentation genom problemlösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska utveckla sin förmåga att samtala och diskutera om olika ämnen, samtidigt som de arbetar med att identifiera och analysera mönster och samband.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal och diskutera, samt motivera sina åsikter i tal.
Lärarledda instruktioner
Syfte och mål (10 min)
– Presentera syftet med övningen och dess koppling till svenska.
– Diskutera mål för lektionen och vad eleverna kan förvänta sig.
Genomgång av övningen (15 min)
– Förklara reglerna kring “En ska bort”.
– Visa exempel på objekt och diskutera mönster och samband.
Filmtittande (15 min)
– Visa filmen “En ska bort” och diskutera innehållet.
Gruppdiskussion (10 min)
– Låt eleverna diskutera i grupper vilket objekt de anser inte hör hemma.
– Förbered korta presentationer för nästa lektion.
Sammanfattning (5 min)
– Sammanfatta lektionen och förbered för nästa lektion.
Diskussion och identifiering av objekten i grupper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Frågor om vad de lärt sig och vilka argument de använde.
Hemläxa
Skriva en text (150-200 ord) om ett objekt som inte passar in.
Fördjupningsuppgift
Analysera två kort/bilder med djupgående resonemang.
—
Lektion 2: Argumentationstekniker
**Årskurs:** 3
**Ämne:** Svenska / SO
**Tema:** Argumentation och påverkanskraft
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Fokus på att strukturellt argumentera och övertyga i diskussioner.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna formulera argument och motargument.
Lärarledda instruktioner
Genomgång av argumentation (10 min)
– Presentera olika typer av argumentationstekniker.
Övning i grupper (20 min)
– Eleverna arbetar med att formulera egna argument kring “En ska bort”.
Diskussionsmoment (15 min)
– Låt grupperna presentera sina argument och motargument.
Reflektion och avslutning (5 min)
– Dela med sig av insikter från diskussionerna.
Aktivitet
Argumentera för och emot valda objekt i grupper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Frågor om de tekniker som använts i deras argumentation.
Hemläxa
Skriva ner tre argument för ett objekt och tre emot.
Fördjupningsuppgift
Skriv en argumenterande text om varför ett visst objekt behövs i samhället.
—
Lektion 3: Sammanhang och tema
**Årskurs:** 3
**Ämne:** Svenska / NO
**Tema:** Sammanhang och gruppering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska förstå hur saker hänger ihop och varför vissa objekt kan grupperas.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge exempel på hur olika objekt kan klassificeras.
Lärarledda instruktioner
Genomgång av teman (10 min)
– Diskutera hur olika objekt kan kopplas till teman.
Gruppövning (20 min)
– Eleverna grupperar kort/bilder och förklarar sin ståndpunkt.
Presentation av grupper (15 min)
– Varje grupp redovisar sina val och analyserar sina resonemang.
Sammanfattning och återkoppling (5 min)
– Betona vikten av att förstå samband i både språk och naturvetenskap.
Aktivitet
Gruppera objekt utifrån teman och presentera resultaten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Frågor om hur objekten relaterar till olika teman.
Hemläxa
Skriv en text (150-200 ord) om hur två objekt kan relateras till naturen.
Fördjupningsuppgift
Undersöka olika teman inom ett ämne och presentera resultat skriftligt.
—
Lektion 4: Mönster och samband
**Årskurs:** 3
**Ämne:** Svenska / Matematik
**Tema:** Mönster och samband i diskussion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Fokus på att analysera och skapa mönster.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna identifiera och beskriva mönster.
Lärarledda instruktioner
Presentation av mönster (10 min)
– Ge exempel på hur mönster kan skapas och identifieras.
Gruppövning (20 min)
– Arbeta med konkreta exempel på mönster och diskutera.
Reflektion (15 min)
– Samla gemensamma mönster och dra slutsatser i helklass.
Avslutning (5 min)
– Sammanfatta lektionen och fokusera på insikter.
Aktivitet
Identifiera och diskutera mönster i grupper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Frågor om hur de såg mönster i olika uppgifter.
Hemläxa
Registrera ett mönster från hemmet och beskriva det.
Fördjupningsuppgift
Skriva en text som beskriver ett komplext mönster som hittats.
—
Lektion 5: Reflektion och feedback
**Årskurs:** 3
**Ämne:** Svenska / Estetik
**Tema:** Kommunikation genom kreativitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Reflektion över diskussionerna och återkoppling på lärande.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge och ta emot feedback.
Lärarledda instruktioner
Genomgång av reflektion (15 min)
– Diskutera vikten av reflektion och feedback.
Övning i feedback (20 min)
– Eleverna ger varandra feedback på deras skapade objekt/snacket.
Gruppdiskussion av feedback (10 min)
– Samla in reflektioner och exempel.
Avslutning (5 min)
– Sammanfatta viktiga insikter och nästa steg.
Aktivitet
Ge och ta emot feedback i grupper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Frågor om feedbackprocessen och dess betydelse.
Hemläxa
Skriva ner tre insikter från feedback de fått.
Fördjupningsuppgift
Skriva en reflekterande text om hur feedback kan förbättra deras tillvägagångssätt.
—
Lektion 6: Slutpresentation
**Årskurs:** 3
**Ämne:** Svenska / Ämnesöverskridande
**Tema:** Finalisering och presentation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska kommunicera sina insikter genom presentation.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna presentera sina tankar och resonemang klart och tydligt.
Lärarledda instruktioner
Förberedelse för presentation (15 min)
– Diskutera presentationsmetoder och vikten av tydlighet.
Presentationer i grupper (30 min)
– Varje grupp presenterar sina analyser och resonemang.
Reflektion och avslutning (5 min)
– Samla in reflektioner kring lärande och upplevelser från övningarna.
Aktivitet
Gruppresentationer av sina arbeten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
Frågor om vad de lärt sig av presentationerna och laget.
Hemläxa
Skriva en reflekterande text om lärande och samarbete.
Fördjupningsuppgift
Analys av den egen presentation och insikter om gruppdynamik.
—
Genom dessa sex lektioner byggs en stark grund för elevernas språkliga och analytiska färdigheter, där “En ska bort” fungerar som en röd tråd genom ämnesintegreringen, med fokus på svenska språket.