Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: K-ljudet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå k-ljudet i det svenska språket, med exempel som “katt” och “kille”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där k-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller k-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar k-ljudet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till k-ljudet (10 min)
- Förklara vad k-ljudet är och ge exempel.
- Visa bilder på ord som innehåller k-ljudet.
- Lyssna på ljudklipp där k-ljudet används.
Ordförråd och exempel (15 min)
- Presentera en lista med ord som innehåller k-ljudet.
- Dela ut kort med ord och låt eleverna identifiera ljudet.
- Diskutera orden tillsammans och deras betydelse.
Skrivövning (15 min)
- Eleverna får skriva egna meningar eller korta berättelser som innehåller k-ljudet.
- Uppmuntra dem att dela sina texter med klasskamrater.
- Ge feedback på deras användning av k-ljudet.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om k-ljudet.
- Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
- Ge tid för eleverna att ställa egna frågor.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “k-ljudsaffisch”. De arbetar i par för att sammanställa en lista över ord som innehåller k-ljudet och rita bilder som kopplas till varje ord. Dessa affischer ska visas upp i klassrummet. Denna aktivitet främjar både kreativiteten och samarbetet i klassen.
Exit-ticket
- Vilket ljud undersökte vi idag? (K-ljudet)
- Nämn två ord som innehåller k-ljudet. (Exempel: katt, kille)
- Hur stavar man till ordet “katt”? (K-A-T-T)
- Ge ett exempel på en mening med k-ljudet. (Exempel: “Katten klättrade upp för trädet.”)
- Vad var svårast med dagens lektion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) där de inkluderar minst tre ord med k-ljudet. De kan välja ett tema som intresserar dem och uppmuntras att göra berättelsen livlig och kreativ. Syftet är att främja deras förståelse av k-ljudet i en praktisk och rolig uppgift.