Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska och Matematik
Tema: Diskussion och argumentation genom problemlösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen kommer att syfta till att utveckla elevernas kommunikativa förmågor och förmåga att lösa problem. Eleverna ska lära sig att samtala och analysera i samband med olika objekt som presentan, vilket knyter an till både det centrala innehållet i svenska och matematik i Lgr 22. Eleverna kommer att få möjlighet att arbeta med att identifiera objekt som inte passar in och motivera sina val, vilket främjar kritiskt tänkande.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna föra samtal och diskutera om vardagsnära ämnen och uttrycka egna åsikter såväl som att motivera dem i tal. De ska också kunna identifiera och analysera mönster samt använda matematiska resonemang när de motiverar sina val.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till övningen (10 min)
– Presentera övningens syfte och mål för eleverna.
– Förklara att de ska identifiera vilket kort/bild som inte passar in och motivera sina val.
– Berätta om hur övningen knyter an till deras språkliga och matematiska utveckling.
Film och diskussion (10 min)
– Visa filmen “En ska bort” som introduktion till övningen.
– Diskutera filmen med klassen: Vad handlade den om och vad lärde de sig?
– Be eleverna reflektera över hur man kan resonera kring bilder och kort.
Genomgång av objekt (15 min)
– Visa upp en uppsättning kort/bilder på tavlan/datorn.
– Låt eleverna titta på korten och säkerställ att de förstår objekten.
– Presentera exempel på hur de kan resonera om vilken bild som inte passar in och varför.
Gruppdiskussion och analys (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper där de arbetar tillsammans för att identifiera ett kort som inte passar in.
– Grupperna får diskutera och analysera sina val, och vända sig till varandra för att motivera sina tankar.
– Varje grupp kommer att ha möjlighet att dela med sig av sina resonemang.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
– Be varje grupp sammanfatta sin diskussion för klassen, inklusive vilka kort de valde och varför.
– Sammanfatta övningen och reflektera över vad de har lärt sig om argumentation och diskussion.
Aktivitet
Eleverna får arbeta i grupper med en uppsättning kort/bilder. De ska identifiera vilket objekt som inte hör hemma i gruppen och motivera sina val under diskussionen. Denna aktivitet ska främja både deras språkliga och matematiska resonemang.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad var syftet med dagens övning?
– Att identifiera vilket kort/bild som skiljer sig från de andra och förklara varför.
– Hur diskuterade ni i grupperna?
– Genom att dela tankar och ställa frågor till varandra.
– Kan ni ge ett exempel på ett objekt som ni tyckte inte passade in?
– Exempel på svar baserat på diskussionerna.
– Hur motiverade ni era val av kort?
– Genom att använda logiska resonemang och argumentera för vårt val.
– Vad har ni lärt er om att samtala och diskutera?
– Reflektion kring vikten av att lyssna och respektera varandras åsikter.
Hemläxa
Eleverna ska identifiera tre objekt hemma som hör ihop i en grupp och ett objekt som inte passar in. De ska skriva en kort motivering (100-150 ord) för sina val.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att skapa en egen uppsättning kort där de inkluderar objekt som de anser har olika egenskaper. De ska sedan presentera sin uppsättning för klassen och diskutera sina resonemang och val. Detta uppdrag syftar till att ge en chans att utforska ämnen mer djupgående.
Förslag för nästa lektion
Nästa lektion: Kombination av språk och matematik – analyser av mönster.
Nästa lektion kan fokus ligga på att använda matematik för att analysera mönster och samband på ett mer strukturerat sätt. Detta ger möjlighet för eleverna att koppla sina språkliga insikter till kvantitativa analyser och resonemang. Lektionen bör inkludera praktiska exempel och aktiviteter för att stärka deras problemlösningsförmågor och analytiska tänkande.
Förberedelser
– Förbered en uppsättning kort/bilder för varje grupp.
– Se till att finnas tillgång till en dator eller tavla för filmvisning och visning av material.
– Skapa tydliga instruktioner och frågor för diskussionerna.