En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Svenska – Skapa en saga tillsammans

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Skapa en saga tillsammans

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen skall främja elevers förmåga att skapa och återberätta egna berättelser. Eleverna ska lära sig om berättelsestruktur och använda bildspråk i sina berättelser. Fokus ligger på att utveckla såväl skriftliga som muntliga berättarfärdigheter.

Kunskapskrav:

Eleven kan återberätta och skapa egna berättelser med en tydlig struktur och kan i tal och skrift uttrycka sig med viss säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samarbetande berättande (10 min)

• Presentera syftet med lektionen: att skapa en gemensam saga.

• Diskutera vikten av samarbetande berättande och hur olika ideér kan samlas för att skapa en helhet.

• Gå igenom vad en berättelsens struktur bör innehålla: början, mitt och slut.

Brainstorming av idéer (15 min)

• Dela in eleverna i små grupper och ge dem tid att brainstorma idéer till sagan.

• Varje grupp får en “berättelse-ram” att fylla i med sina förslag på karaktärer, problem och lösningar.

• Samla allt på tavlan för att se hur gruppernas ideér kan sammanfogas.

Utformning av berättelse (15 min)

• Led en diskussion om hur gruppernas idéer kan samordnas och bilda en sammanhängande berättelse.

• Skapa berättelsen gemensamt genom att be eleverna att ge förslag när läraren skriver ner texten på tavlan.

• Betona att alla elevers bidrag är viktiga.

Illustration och presentation (5 min)

• Ge eleverna tid att illustrera delar av berättelsen de bidragit till.

• Bestäm om berättelsen ska presenteras muntligt eller i skriftlig form och diskutera hur detta kan göras.

Aktivitet

Eleverna får illustrera olika delar av den gemensamma sagan i form av teckningar som ska hängas upp i klassrummet. De kan markera viktiga scener och karaktärer, vilket ger dem möjlighet att uttrycka sina idéer visuellt och stärka kopplingen mellan text och bild.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad handlade vår gemensamma saga om?

◦ Den handlar om [sammanfatta berättelsens tema].

• Vilken karaktär gillade du mest och varför?

◦ [Elevens val av karaktär och motivering].

• Hur många sektioner innehöll vår berättelse?

◦ Den innehöll [antalet sektioner] (ex. början, mitt och slut).

• Vad var det största problemet i vår saga?

◦ Problemet var [beskrivning av problemet].

• Vad lärde du dig idag om att skapa berättelser?

◦ Jag lärde mig [elevens insikt].

Hemläxa

Skriva en Valfri fortsättning av sagan vi skapade tillsammans (200-300 ord) där eleverna vidareutvecklar berättelsen. De ska inkludera minst en ny karaktär och ett nytt problem.

Fördjupningsuppgift

Eleven får i uppgift att skriva en helt egen saga inspirerad av den gemensamma sagan men med en egen twist. De ska inkludera minst tre olika miljöbeskrivningar samt en djup och detaljerad karaktärsutveckling. Denna uppgift ger eleverna möjlighet att utforska sina skapande förmågor och leva sig in i berättelsen på en djupare nivå.

Förslag för nästa lektion

Drama: Spela upp sagan

Dessa lektion fokuserar på att dramatisera den gemensamma sagan. Eleverna får möjlighet att använda sina kroppar och röster för att gestalta karaktärer, vilket stärker deras förståelse för berättelsens innehåll och karaktärer. Det ger även en chans att utveckla både samarbetsförmåga och kreativ uttryck.

Förberedelser

• Sammanställ den gemensamma berättelsen på papper som kan delas ut till alla elever.

• Förbered eventuella rekvisita eller kostymer som kan användas för dramatiseringen.

• Se över lokalen och planera för eventuell scenografi till nästa lektion.


×