En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Svenska – Skriva en saga

Skrivuppgift saga

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Skriva en saga

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Denna lektionsplanering syftar till att utveckla elevernas färdigheter i att skriva berättande texter, i detta fall en saga. Eleverna kommer att lära sig om sagostruktur, karaktärsutveckling och hur man skapar spännande händelser i en berättelse.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna skriva en enkel berättande text där de använder en tydlig berättarstruktur. De ska också kunna formulera sig så att texten är sammanhängande och innehåller relevanta detaljer.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till skrivande av sagor (10 min)

– Berätta för eleverna vad en saga är och varför den är viktig.
– Diskutera kännetecken för en saga, inklusive en tydlig början, mitt och slut.
– Fråga eleverna om deras favorit-sagor och vad de tycker om dem.

Genomgång av sagostruktur (15 min)

– Presentera den traditionella sagostrukturen: presentation av karaktärer och miljö, konflikten som uppstår, och lösningen/finalen.
– Arbeta med en exempel-saga tillsammans för att visa hur dessa element fungerar.
– Diskutera betydelsen av att ha en tydlig moral eller budskap i sagan.

Skrivande övning (20 min)

– Eleverna får en skrivmall som hjälper dem att planera sin saga.
– Ge eleverna tid att börja skriva på sina sagor. Uppmuntra dem att tänka på sina karaktärer, miljö och händelser.
– Gå runt i klassrummet och ge feedback samt stöd till eleverna under skrivprocessen.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Låt några elever få läsa upp sina påbörjade sagor.
– Diskutera vad de tyckt var svårt eller lätt med skrivandet och tycker om sin historia.
– Förklara att de ska fortsätta arbeta med sina sagor till nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna kommer att färdigställa sina sagor för att kunna dela med klassen i en framtida lektion. De kommer att uppmanas att illustrera sin saga med bilder som kompletterar berättelsen.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad handlar din saga om?
– Svar: (Öppna svar; varje elev ger ett kort sammanfattande svar om sin saga)
– Vilka karaktärer finns i din saga?
– Svar: (Eleven kan namnge sina karaktärer)
– Vad är konflikten i din saga?
– Svar: (Kort förklaring av problemet i berättelsen)
– Hur slutar din saga?
– Svar: (Öppna svar; beskriver hur berättelsen avslutas)
– Vad tyckte du var roligast med att skriva en saga?
– Svar: (Öppna svar, beroende på elevens upplevelse)

Hemläxa

Färdigställ din saga genom att skriva minst 100 ord och illustrera den med minst en bild. Se till att den har en början, mitt och slut samt en tydlig moral.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna, i grupper, välja att dramatisera sin saga genom att göra en kort teaterföreställning. De ska arbeta med att förstå och fördjupa berättelsen ytterligare, samt utveckla sina muntliga färdigheter och samarbetsförmåga.

Förslag för nästa lektion

Tema: Muntligt berättande
I nästa lektion kan fokus ligga på att eleverna får presentera sina sagor muntligt inför klassen. De kommer att öva på att berätta på ett engagerande sätt. Denna lektion kommer att stödja deras utveckling av muntliga färdigheter och ge dem kontinuitet i sin berättande verksamhet.

Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på det som lärdes ut om strukturen och innehållet i sagor. Det aktuella kunskapskravet kommer att vara att kunna återberätta och framföra berättelser på ett tydligt sätt.

Förberedelser

– Förbered exempel på sagor för att inspirera eleverna.
– Skapa och kopiera skrivmallar för sagostruktur.
– Samla material för illustrationer (papper, färger, etc.) som eleverna kan använda.


×