Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Utställning och presentation av egna berättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att presentera sina egna arbeten, där de får träna på att muntligt framföra och samtala om texter. Eleverna ska också få möjlighet att ge och ta emot konstruktiv kritik och att reflektera över varandras skapelser.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna framföra sina egna texter på ett tydligt sätt och delta aktivt i diskussioner om innehållet i både sina egna och andras arbeten. De ska dessutom kunna ge respons och reflektera över budskap och teman i texterna.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till utställningen (10 min)
• Förklara syftet med den kommande utställningen där eleverna ska få visa sina bilder och berättelser.
• Diskutera vad som är viktigt att tänka på när man presenterar för en publik, inklusive att tala tydligt och att ha ögonkontakt med sina åhörare.
• Gå igenom hur eleverna ska ge och ta emot feedback efter presentationerna.
Utställning av fabler (30 min)
• Låt eleverna ställa ut sina bildserier och texter i klassrummet.
• Ge varje elev möjlighet att presentera sin fabel och sina illustrationer för klassen.
• Uppmuntra övriga elever att ställa frågor och ge positiv och konstruktiv feedback efter varje presentation.
Sammanfattning och diskussion (5 min)
• Samla klassen för en gemensam diskussion om utställningen.
• Ställ frågor som “Vilka fabler och bilder tyckte ni var mest kreativa och varför?” och “Vad har ni lärt er av att höra och se andras arbeten?”.
Reflektion och avslutning (5 min)
• Be eleverna att reflektera över vad de har lärt sig genom att både skapa och presentera sina egna fabler.
• Diskutera hur dessa färdigheter kan tillämpas i framtida skapande och presentationer.
Aktivitet
Under denna aktivitet får eleverna möjlighet att ställa ut sina arbeten och presentera dem för klassen. Genom att träna sina presentationsfärdigheter och ge feedback skapar de en stödjande miljö där de lär sig av varandra. Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.
Exit-ticket
• Vad var det mest intressanta med att se andras fabler och illustrationer?
Svar: Eleverna reflekterar över insikter de fått från sina klasskamraters arbete.
• Hur kände du dig när du presenterade din egen fabel?
Svar: Eleverna ger sina känslor och upplevelser kring sin presentation.
• Nämn en sak du skulle vilja förbättra inför nästa presentation.
Svar: Eleverna reflekterar över sina presentationsfärdigheter och ger exempel på områden för förbättring.
• Vad lärde du dig om att ge konstruktiv kritik?
Svar: Eleverna diskuterar var de tycker att de lyckades och vad de kan göra bättre.
• Vilka teman eller budskap märkte du i andras fabler?
Svar: Eleverna ger exempel på olika teman som de observerade i sina klasskamraters verk.
Hemläxa
Skriv en reflektion (minst 150 ord) om vad du har lärt dig under utställningen, både om ditt eget arbete och vad du fick från andras presentationer.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skriva en kort text om vad de skulle vilja göra annorlunda med sin fabel efter att ha fått feedback. De kan även diskutera om de skulle vilja utveckla fabeln till en längre historia eller skapa en ny version av den.
Förslag för nästa lektion
Förbereda och planera en gemensam berättelse. I nästa lektion kan eleverna få arbeta tillsammans i grupper för att skapa en gemensam berättelse. De kan bygga vidare på teman som de har lärt sig om från sina fabler och använda sina tidigare erfarenheter för att strukturera och skriva en ny berättelse tillsammans. Syftet med denna lektion är att främja samarbete och kreativitet i berättande, vilket förstärker deras förståelse för hur olika perspektiv kan berika en text. Kunskapskraven kommer att fokusera på att kunna samarbeta i skrivandet och att formulera en sammanhängande berättelse.
Förberedelser
• Förbered utrymme för utställningen så att eleverna kan visa upp sina verk.
• Se över elevernas fabler och illustrationer för att ge relevant feedback.
• Förbered material för den gemensamma berättelse som kommer att skrivas under nästa lektion.