Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4-6. Idrott och hälsa – Skridskor och bandy

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Skridskor och bandy

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar skridskoåkning och bandy. Eleverna ska träna på att åka skridskor och lära sig grundläggande färdigheter i bandy, inklusive teknik och taktik. Dessutom ska fokus läggas på samarbete och fair play under spel och träning.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna visa grundläggande färdigheter i skridskoåkning och bandy, det vill säga att genomföra skridskoåkning med god teknik samt delta aktivt i bandyspel, där de visar förståelse för och följer spelregler samt bidrar till lagets samarbete.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skridskoåkning (15 min)

– Gå igenom säkerhetsregler för skridskoåkning och användning av skyddsutrustning.
– Demonstrera grundläggande skridskoåkningstekniker, inklusive balans och framåtrörelse.
– Ge tips på hur man stannar och svänger effektivt.

Rullande övningar på isen (20 min)

– Låt eleverna öva på att åka fram och tillbaka för att få känsla för skridskorna.
– Introducera övningar för att förbättra balans och kontroll, såsom att åka skridskor baklänges och göra snabba riktningsförändringar.
– Sammanställ en kort tävling där eleverna kan visa sina färdigheter.

Introduktion till bandy (15 min)

– Presentera bandy som sport och dess grundläggande regler samt mål.
– Demonstrera hur man hanterar bandyköppen och bollen.
– Låt eleverna öva på att dribbla och passa med bollen.

Aktivitet

Som en aktivitet kommer eleverna att delas in i lag och spela en kort bandymatch. Matcherna ska spelas under förutsättningar som motsvarar spelreglerna för bandy så att eleverna får tillämpa det de lärt sig under lektionen. Lagindelningen främjar samarbete och laganda.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en viktig säkerhetsåtgärd att tänka på vid skridskoåkning?
Svar: Använd alltid hjälm och skyddsutrustning.

– Nämn en grundläggande teknik i skridskoåkning?
Svar: Att hålla balansen och kunna stanna.

– Hur ska man passa en bandyboll korrekt?
Svar: Med en rak klubbhand och genom att sikta på en medspelares klubba.

– Vad är syftet med fair play i lagspel?
Svar: Att visa respekt för motståndare och medspelare och följa reglerna.

– Vad kallas det när man dribblar bollen med klubban i bandy?
Svar: Bandyspelare dribblar bollen.

Hemläxa

Som hemläxa ska eleverna skriva en kort reflektionsuppgift om vad de lärde sig under lektionen och hur de kan förbättra sina färdigheter på skridskor och i bandy. Längd: 150 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som når högsta betygsnivå kan få i uppgift att skriva en rapport om bandy som sport, där de ska inkludera dess historia, regler och tekniker. De ska också intervjua en bandyspelare eller tränare för att få en djupare förståelse för spelet.

Förslag för nästa lektion

Spelstrategier och samarbete i bandy

I nästa lektion kan fokus ligga på spelstrategier och taktiska moment i bandy, såsom att positionera sig rätt och samarbeta i laget. Eleverna bör lära sig mer om hur man anpassar sitt spel efter motståndet och hur man skapar scoring opportunities. Detta är relevant för att utveckla deras förståelse för spelet och uppfylla kunskapskraven angående taktik och samarbete.

Förberedelser

– Förbered skridskor och utrustning för alla elever.
– Skapa en säker miljö på isen för övningar.
– Planera lagindelningar och övningar för bandymatchen.


Modern Tillbaka-knapp
×