Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Bild – Kollage av identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Bild
Tema: Kollage av identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder som uttrycker deras personliga identitet genom olika tekniker och material. Lektionen syftar till att utveckla deras förståelse för hur man kan visualisera sin egen identitet och de aspekter som gör oss unika.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa kollage och kan beskriva sina val och vad bilderna representerar. De visar förmåga att uttrycka sina tankar och känslor genom bildkonst.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till identitet och kollage (10 min)

  • Diskutera vad identitet innebär och vilka faktorer (t.ex. intressen, kultur, värderingar) som bidrar till vår personliga identitet.
  • Visa exempel på kollage som representerar olika identiteter och diskutera hur olika bilder och material kan användas för att uttrycka dessa.
  • Fråga eleverna om vad de skulle vilja uttrycka om sin egen identitet.

Genomgång av material och tekniker (10 min)

  • Presentera de material som eleverna kommer att använda (papper, tidningar, fotografier, färg och lim).
  • Demonstrera hur man kan klippa, klistra och arrangera bilder på ett kreativt och meningsfullt sätt för att skapa djup och intresse.
  • Diskutera vikten av komposition i ett kollage och hur varje vald bild bidrar till helheten.

Skapande av identitetskollage (20 min)

  • Ge eleverna tid att samla material och börja skapa sina egna identitetskollage, där de kan använda bilder och text som speglar deras intressen och personligheter.
  • Uppmuntra dem att tänka på hur de kan kombinera olika element för att berätta sin historia.
  • Gå runt och ge tips och feedback under skapandeprocessen.

Reflektion och delning av kollage (10 min)

  • Låt eleverna presentera sina kollage för klassen och förklara sina val av bilder och hur de representerar deras identitet.
  • Diskutera vad de har lärt sig om sig själva och om andra genom att skapa dessa kollage.
  • Avsluta med en sammanfattning av vikten av att respektera och förstå olika identiteter.

Aktivitet

I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa ett kollage som uttrycker deras egen identitet. Genom att använda olika bilder, material och tekniker uppmanas de att reflektera över och visualisera vad som gör dem unika. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad valde du att inkludera i ditt kollage och varför? Svar: (kort beskrivning av val av material).
  • Hur representerar ditt kollage din identitet? Svar: (reflektion kring koppling).
  • Vilka känslor vill du förmedla med ditt kollage? Svar: (kort beskrivning av känslor).
  • Vad tyckte du var mest utmanande med att skapa ditt kollage? Svar: (reflektion över utmaningar).

Modern Tillbaka-knapp