Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Bild
Tema: Skapande processer och tekniker
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på bildframställning, där eleverna kommer att arbeta med att skapa berättande och informativa bilder genom teckning, måleri och tredimensionellt arbete. Centralt är också att känna till verktygen och materialen för de olika tekniker som används, samt att utforska hur bilder kan återanvändas och bearbetas.
Kunskapskrav
Eleven använder olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt i bildarbetet och kan till viss del förklara sina val av teknik samt reflektera över sina bilder och andras.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skapande processer
(10 min)
– Förklara begreppet skapande processer och dess betydelse i bildkonst.
– Visa exempel på olika bilder (teckningar, målningar, collager) och diskutera hur dessa är skapade.
Genomgång av tekniker och material
(10 min)
– Presentera olika tekniker (teckning, måleri, collage) och materialen som ska användas under lektionen.
– Visa korta demonstrationer av hur man använder olika verktyg, såsom penslar, blyertspennor och klister.
Skapa en egen bild
(15 min)
– Ge eleverna instruktioner om att tänka ut en berättelse som de vill avbilda.
– Låt eleverna börja skissa sina idéer på papper inklusive att använda eventuella återvunna material.
Reflektion och diskussion
(10 min)
– Låt eleverna ställa frågor och dela sina tankar kring processen.
– Diskutera hur de olika teknikerna har hjälpt dem att uttrycka sina idéer.
—
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en bild baserad på en berättelse som de själva väljer. De ska använda minst två olika tekniker (t.ex. blyertsteckning och måleri) och återanvända material i sitt skapande arbete. Genom att fokusera på berättandet stimuleras deras kreativitet och förståelse för bild som uttrycksform.
Beräknad tidsåtgång: 45 minuter
—
Exit-ticket
– Fråga 1: Vilka tekniker använde du för att skapa din bild?
– Svar: Jag använde måleri och teckning.
– Fråga 2: Vad handlar din bild om?
– Svar: Min bild handlar om en resa till rymden.
– Fråga 3: Hur tycker du att de olika teknikerna hjälpte dig att förmedla ditt budskap?
– Svar: Teknikerna gjorde det lättare att visa känslor.
– Fråga 4: Beskriv ett verktyg du använde och hur du använde det.
– Svar: Jag använde en pensel för att måla stjärnor.
– Fråga 5: Vilka material använde du, och varför valde du dem?
– Svar: Jag använde papper och färg för att det var lätt att arbeta med.
—
Hemläxa
Skriv en kort berättelse (ca 200 ord) om din bildprocess. Berätta om vad du skapade, vilka tekniker du använde och varför du valde att göra det.
—
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att skapa ett bildprojekt där de använder flera olika tekniker och materialsammanställningar för att berätta en mer komplex berättelse. De kan också inkludera korta texter som förklarar deras val av teknik och hur detta påverkar upplevelsen av deras bild.
—
Förslag för nästa lektion
Temat nästa lektion: Bildanalys och tolkning
Under nästa lektion kommer vi att fokusera på att analysera och diskutera resultatet av våra skapande processer. Eleverna får möjlighet att presentera sina bilder och dela sina tankar kring vad de ville förmedla. Detta hjälper dem att utveckla sin förmåga att kritiskt granska både egna och andras bilder.
—
Förberedelser
– Förbered material och verktyg för olika skapande tekniker.
– Samla exempel på bilder för diskussion.
– Säkerställ att det finns tillräckligt med återvunnet material till eleverna.