Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Enkla samtal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Eleverna ska få möjlighet att delta i samtal och diskussioner i olika former. De ska få träna på att uttrycka sina tankar och åsikter och att ställa frågor. Dessutom ska de ges möjlighet att lyssna aktivt och ge respons på andras bidrag.
Kunskapskrav: Eleven kan delta i samtal om olika ämnen, där de visar förståelse för andras åsikter och ställer frågor som för samtalet framåt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till enkla samtal (10 min)
- Förklara vad ett samtal är och vikten av att lyssna och svara.
- Ge exempel på hur ett enkelt samtal kan se ut mellan två personer.
- Demonstrera med en rollspelssituation för att göra det tydligt för eleverna.
Frågor och svar i samtal (15 min)
- Gå igenom olika typer av frågor som kan ställas (öppna och stängda frågor).
- Diskutera hur man kan visa intresse och nyfikenhet genom att ställa följdfrågor.
- Visa exempel på hur man kan ha en dialog genom att ge exempel i klassrummet.
Praktisk övning: Pararbete (15 min)
- Dela in eleverna i par och ge dem ett ämne att diskutera (t.ex. “Vad är din favoritmat?”).
- Ge dem tydliga instruktioner om att ställa frågor och ge svar på ett vänligt sätt.
- Vandra runt i klassrummet och stödja eleverna i sina samtal.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Samla klassen och be några par dela med sig av sina samtal.
- Diskutera vad som gick bra och vad som var utmanande.
- Betona vikten av respektfull kommunikation och aktivt lyssnande.
Eleverna får i uppdrag att skapa en kort dialog i par, där de utbyter tankar om sina intressen. Varje par ska skriva ned sina meningar och repetera dem för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vad är en öppen fråga? (En fråga som kräver mer än ett ja eller nej som svar.)
- Kan du ge ett exempel på hur man ställer en följdfråga? (Exempel: “Varför gillar du den maten?”)
- Vad betyder det att lyssna aktivt? (Att ge sin fulla uppmärksamhet och visa intresse.)
- Vad kan du göra för att visa att du uppskattar någon annans åsikt? (Ge respons eller ställa följdfrågor.)
- Hur kan du börja ett samtal med en ny klasskamrat? (Genom att ställa en fråga, som “Vad gillar du att göra på fritiden?”)
Hemläxa
Skriv en kort dialog (5-10 meningar) mellan två personer där de pratar om sina favoritfilmer.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att göra en presentation om en person de beundrar och förbereda en dialog som de framträder med inför klassen. De ska inkludera intressanta frågor och svar relaterade till personer och deras liv.
Förslag för nästa lektion
Ett djupare samtal om intressen
I nästa lektion kan vi fördjupa oss i specifika intressen, där vi låter eleverna dela med sig av sina hobbyer och vad de tycker om att göra på fritiden. Eleverna får möjlighet att ställa frågor om varandras intressen, vilket även kan leda till att de lär sig mer om varandra. Denna lektion kommer att knyta an till kunskapskraven för att kommunicera och förstå andras intressen.
Förberedelser
- Förbered exempel på dialoger och rollspel att använda som genomgång.
- Dela upp eleverna i par för den praktiska övningen genom att förbereda intressanta ämnen.
- Förbered pappersark för att eleverna ska skriva sina dialoger under aktiviteten.