En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Engelska – Familjemedlemmar

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Family

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll avser att introducera och fördjupa förståelsen för ordförrådet kring familjemedlemmar. Eleverna ska genom läsning, skrivning och samtal få möjlighet att använda engelska i sammanhang som rör familjerelationer.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda engelska i vardagliga situationer. Eleven kan enkelt formulera sig muntligt och skriftligt i samband med teman som rör familj och relationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till familjemedlemmar (10 min)

– Presentera de vanligaste familjemedlemmarna: mother, father, sister, brother, grandmother, grandfather.
– Använd bilder eller flashcards för att visualisera varje familjemedlem.
– Be eleverna att dela med sig av sina egna familjer och använda engelska ord för att beskriva dem.

Praktisk övning: Familjeträd (15 min)

– Introducera begreppet familjeträd och dess betydelse.
– Ge varje elev en mall för att rita sitt eget familjeträd.
– Be eleverna att namnge sina familjemedlemmar på engelska i trädet och använda fraser som “This is my mother.”

Gruppdiskussion (15 min)

– Dela in klassen i smågrupper och ge dem frågor att diskutera, exempelvis: “How many people are in your family?” och “Who is the oldest in your family?”
– Varje grupp får sedan rapportera tillbaka om sina resultat till klassen.

Avslutning: Reflektion (5 min)

– Sammanfatta vad som har lärt sig under lektionen.
– Be eleverna att tänka på en familjemedlem de gillar mest och varför.

Aktivitet

Som lektionsaktivitet ska eleverna skapa ett enkelt familjemedlemskort. De får välja en familjemedlem att rita och skriva en kort beskrivning (2-3 meningar) om dem, inklusive deras namn och egenskaper. Aktiviteten kopplar till temat genom att förstärka ordförrådet kring familjemedlemmar samt uppmuntra till kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vilka familjemedlemmar är vanliga att nämna på engelska?
Svar: Mother, father, sister, brother, grandmother, grandfather.
– Hur säger man “mormor” på engelska?
Svar: Grandmother.
– Vad är ett familjeträd?
Svar: En visuell representation av familjerelationer.
– Nämn en fras du kan använda för att beskriva din familj.
Svar: “This is my sister.”
– Vilka frågor diskuterade ni i grupperna?
Svar: Hur många personer som finns i familjen och vem som är äldst.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (max 100 ord) på engelska där de beskriver en av sina familjemedlemmar. Texten ska inkludera namn, egenskaper och varför de gillar denna familjemedlem.

Fördjupningsuppgift

För en fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en PowerPoint-presentation där de beskriver sin familj mer detaljerat. De ska inkludera bilder och text för varje familjemedlem, samt berätta om deras intressen och relationer. Detta ger eleverna möjlighet att uppvisa kunskap på den högsta nivån.

Förslag för nästa lektion

Öva på familjeberättelser

I nästa lektion kan eleverna få i uppdrag att berätta en kort historia om sin familj. Lektionen bör täcka innehållet kring berättande och struktur av en berättelse. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att kunna formulera sig tydligt och sammanhängande på engelska i både tal och skrift.

Förberedelser

– Förbered bilder eller flashcards med familjemedlemmar.
– Skriv ut mallar för familjeträd till eleverna.
– Förbered exempel på frågor för gruppdiskussionen.


×