Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Engelska – Frågor och svar i konversationer – följdfrågor

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Frågor och svar i konversationer – följdfrågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att lära eleverna hur man ställer frågor och ger svar i en konversation, samt hur man ställer följdfrågor för att få mer information. Eleverna kommer att utveckla sina färdigheter i att kommunicera och interagera på engelska.

Kunskapskrav

Eleven kan ställa och besvara enkla frågor samt förstå och använda följdfrågor i en dialog.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av frågor och svar (10 min)

  • Förklara vikten av att ställa frågor i en konversation.
  • Gå igenom olika typer av frågor – ja/nej-frågor och öppna frågor (ex. “Do you like ice cream?” vs “What is your favorite ice cream flavor?”).
  • Presentera exempel på hur man ger svar och hur man kan ställa följdfrågor.

Övning i att ställa och svara på frågor (15 min)

  • Dela in eleverna i par och ge dem en lista med frågor att ställa varandra.
  • Be dem att öva på att ge svar och ställa följdfrågor baserat på sina kamraters svar (ex. “Why do you like it?”).
  • Samla klassens exempel och ge feedback på deras interaktioner.

Rollspel med följdfrågor (15 min)

  • Låt grupper av elever få ett scenarium att spela upp, där de ska ställa frågor och inkludera följdfrågor (ex. “Fråga din vän om deras favoritbok och varför”).
  • Ge dem tid att öva och låt sedan några grupper framföra sina rollspel för klassen.

Avslutning och reflekterande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta vad de har lärt sig om frågor och följdfrågor.
  • Diskutera svårigheterna de stött på och varför följdfrågor är viktiga i en konversation.
  • Ställ frågor som “Hur kan följdfrågor förändra en konversation?”.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “fråge-journal” där de skriver ner fem frågor de vill ställa till en person de ser upp till, följt av potentiella följdfrågor de kan ställa efter att ha fått svar. De kan välja en känd person eller någon i deras liv.

Exit-ticket

  • Varför är det viktigt att ställa frågor i en konversation?
    • Svar: För att få information och förstå varandra bättre.
  • Vilka typer av frågor finns det?
    • Svar: Ja/nej-frågor och öppna frågor.
  • Kan du ge ett exempel på en följdfråga?
    • Svar: “Why do you like that?”
  • Hur kan följdfrågor, som “What do you mean?” hjälpa oss?
    • Svar: De hjälper oss att få mer klarhet och förståelse.
  • Vad tycker du är den mest intressanta frågan att ställa och varför?
    • Svar: Varierar från elev till elev.

Hemuppgift

Eleverna ska intervjua en familjemedlem eller vän och ställa minst fem frågor och följa upp med minst två följdfrågor på varje. De ska skriva ner frågorna och svaren i en text och lämna in vid nästa lektion. Hemuppgiften kan också fungera som en kompletteringsuppgift för dem som varit frånvarande.

Citat

“The most important thing in communication is hearing what isn’t said.” – Peter Drucker (1973)

Detta citat påpekar vikten av att lyssna aktivt i kommunikation, vilket är centralt när vi ställer följdfrågor och förstår varandra bättre.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på att använda berättande språkliga strukturer, såsom att skriva en kort berättelse där eleverna kan använda de färdigheter de har lärt sig om tid och beskrivningar. Detta tema är relevant eftersom det ger eleverna en chans att sätta ihop allt de lärt sig och uttrycka sig kreativt.


Modern Tillbaka-knapp