Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Jämförelse av vardagsliv i olika kulturer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4 omfattar det centrala innehållet i engelska vardagsliv och levnadssätt i olika kulturer, inklusive sociala relationer och traditioner. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att jämföra sina egna erfarenheter och kunskaper med vardagslivet i olika länder där engelska används. Eleverna ska utveckla förståelse och respekt för kulturella skillnader och likheter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal där de ger och tar emot information om bekanta ämnen, uttrycka sina åsikter och reflektera över andra kulturers sätt att leva. De ska kunna formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett enkelt och begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ämnet kulturer (10 min)
• Presentera temat och förklara vikten av att förstå andra kulturer och deras vardagsliv.
• Ge exempel på olika kulturer och städer där engelska talas och diskutera kulturens betydelse för livsstilen.
• Fråga eleverna om de känner till några skillnader i vardagslivet i olika länder.
Lyssna och diskutera (10 min)
• Spela upp ett kort reportage eller en berättelse om vardagslivet i ett engelsktalande land.
• Eleverna ska lyssna noggrant och notera specifika aktiviteter eller traditioner som nämns.
• Diskutera i klassen om eleverna känner igen dessa traditioner i sina egna liv.
Grupparbete – Jämförelse av kulturer (15 min)
• Dela in klassen i små grupper och ge dem olika länder att undersöka (t.ex. USA, Storbritannien, Australien).
• Be varje grupp att skapa en lista över typiska vardagsaktiviteter, traditioner och sociala relationer i det valda landet.
• Eleverna ska sedan presentera sina jämförelser för klassen.
Sammanfatta och reflektera (10 min)
• Sammanfatta vad grupperna har lärt sig om de olika kulturer som presenterats.
• Diskutera hur eleverna kan använda denna kunskap för att förstå sina klasskamraters unika bakgrunder.
• Fråga vad de tyckte var mest intressant om skillnader och likheter mellan kulturerna.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen och hur denna förståelse kan hjälpa dem att interagera med människor från olika kulturer.
• Diskutera vikten av att vara öppen och respektfull mot människor med olika bakgrunder.
Aktivitet
Som en skriftlig övning ska eleverna skriva en kort jämförande text (150-200 ord) om hur deras egen vardag skiljer sig från en vardag i ett engelsktalande land, baserat på vad de lärt sig under lektionen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Fråga 1: Vad har du lärt dig om ett nytt land? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 2: Nämn en skillnad och en likhet mellan din vardag och vardagen i det land du studerade. Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 3: Hur påverkade kulturen de aktiviteter som du lärde dig om? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 4: Förstår du något bättre om din egen kultur efter att ha lärt dig om andra? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 5: Vad tyckte du var mest intressant under lektionen? Svar: (fritt svar från eleverna).
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) om en tradition eller aktivitet som är speciell i deras kultur eller familj. Längd: 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
För de intresserade eleverna kan de få i uppgift att göra en presentation (200-300 ord) om en tradition eller en fest i ett engelsktalande land jämfört med deras egen kultur. Presentera hur dessa traditioner skiljer sig och vad de har gemensamt.
Förslag för nästa lektion
Temat: Sociala relationer och hur de formas i olika kulturer. I nästa lektion kan vi fokusera på hur sociala relationer uppstår och fungerar i olika kulturer. Genom att identifiera gemensamma drag och skillnader kommer eleverna att få en djupare förståelse för hur de kan interagera med människor från olika kulturella bakgrunder. Detta stödjer deras förmåga att formulera sig och relevant kommunicera med andra.
Förberedelser
• Förbered reportage eller berättelser om vardagsliv i olika engelsktalande länder.
• Skapa mallar för grupparbetet med kategorier som aktiviteter och traditioner.
• Organisera material för den jämförande textuppgiften (papper, pennor).