Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Konflikthantering och kommunikation i sociala relationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4 omfattar det centrala innehållet i engelska hur man hanterar konflikter och kommunicerar effektivt inom sociala relationer. Undervisningen ska ge eleverna verktyg för att förstå och hantera konflikter, samt möjligheter att uttrycka sina känslor och åsikter på engelska.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal där de ger och tar emot information om konflikthantering, uttrycka sina åsikter och reflektera över hur kommunikation påverkar sociala relationer. De ska kunna formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett enkelt och begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konflikthantering (10 min)
– Presentera temat och förklara vikten av att hantera konflikter effektivt.
– Diskutera med eleverna vad en konflikt är och be dem ge exempel på situationer där de har upplevt konflikter.
– Samla in elevernas tankar för att skapa en öppen dialog.
Lyssna och reflektera (10 min)
– Spela upp en kort ljudberättelse som handlar om en konflikt mellan vänner och hur de löste den.
– Be eleverna lyssna noga och anteckna viktiga aspekter kring kommunikationen som hjälpte till att lösa konflikten.
– Diskutera med klassen vad de observerat angående hanteringen av konflikten.
Gruppdiskussion – Strategier för konflikthantering (15 min)
– Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp en lista med frågor om konflikthantering, t.ex., “Hur kan man lugnt och respektfullt tala med någon man har en konflikt med?”
– Låt grupperna diskutera och förbereda svar för att dela med klassen.
Sammanfatta och reflektera (10 min)
– Sammanfatta vad grupperna har lärt sig om hantering av konflikter.
– Diskutera skillnaderna och likheterna i deras förslag och hur dessa kan tillämpas i verkliga situationer.
– Fråga eleverna vad de tycker är viktigast för att lösa en konflikt.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig och hur de kan tillämpa dessa strategier i sina liv.
– Diskutera vikten av att förstå olika perspektiv och hur man kan använda kommunikation för att lösa konflikter.
Aktivitet
Som en skriftlig övning ska eleverna skriva en kort text (150-200 ord) om en konflikt de har upplevt, hur de hanterade den och vilket resultat det fick.
Beräknad tidsåtgång:
15 minuter
Exit-ticket
– Fråga 1: Vad är en viktig strategi för att hantera konflikter? Svar: (fritt svar från eleverna).
– Fråga 2: Hur kan du uttrycka dina känslor på ett konstruktivt sätt? Svar: (fritt svar från eleverna).
– Fråga 3: Nämn en sak som är lätt att göra när man är i en konflikt. Svar: (fritt svar från eleverna).
– Fråga 4: Hur kan du hjälpa en vän som har en konflikt? Svar: (fritt svar från eleverna).
– Fråga 5: Vad var det mest intressanta du lärde dig idag? Svar: (fritt svar från eleverna).
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner tre exempel på hur de har hanterat konflikter tidigare och vad de skulle kunna göra annorlunda nästa gång. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
Elever som är intresserade kan få i uppgift att intervjua en vuxen om deras erfarenheter av konflikthantering och skriva en rapport (200-300 ord) om vad de lärt sig.
Förslag för nästa lektion
### Temat: Att effektivt kommunicera sina känslor
I nästa lektion kommer fokus att ligga på kommunikationsverktyg för att uttrycka känslor och behov. Eleverna kommer att få öva på att använda rätt språk och strategier för att framföra sina tankar på ett tydligt sätt, vilket är avgörande för att bygga och bevara relationer.
Förberedelser
– Förbered ljudberättelser eller videor om konflikthantering och kommunikation.
– Skapa exempel och frågor för gruppdiskussioner.
– Organisera material för den skriftliga uppgiften (papper, pennor).