En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Engelska – Muntlig presentation

Lektionsplanering

Årskurs: 4A

Ämne: Engelska

Tema: Muntlig presentation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att träna sina muntliga färdigheter genom att delta i olika typer av presentationer och diskussioner. Det centrala innehållet fokuserar på att utveckla förmågan att uttrycka sig i tal, använda ett varierat ordförråd och anpassa språket efter situationen.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra en enkel muntlig presentation där hen använder ett anpassat språk och visar förståelse för samband i innehållet. Eleven kan också delta i samtal och diskussioner där hen ställer frågor och ger svar på ett enkelt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till muntliga presentationer (10 min)

  • Förklara vad en muntlig presentation är.
  • Diskutera vikten av att kunna presentera sina idéer.
  • Ge exempel på olika typer av presentationer (t.ex. redovisningar, berättelser).

Struktur och innehåll i presentationer (10 min)

  • Gå igenom grundläggande strukturer för en presentation (inledning, innehåll, avslutning).
  • Diskutera vad som gör en presentation intressant.
  • Visa exempel på bra och dåliga presentationer.

Övning i grupp (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Låt dem förbereda en kort presentation inom ett valt ämne.
  • Ge stöd och råd under förberedelsen.

Presentationer och feedback (15 min)

  • Låt varje grupp hålla sin presentation för klassen.
  • Ge positiv feedback och konstruktiv kritik efter varje presentation.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.

Eleverna delas in i små grupper om 3-4 elever och får i uppdrag att förbereda en kort presentation (3-5 minuter) om ett djur de tycker om. De ska inkludera fakta om djurets habitat, föda och unika egenskaper. Under förberedelsen ska de använda lappar för att skriva ner sin presentation i punktform, och de får skapa bilder eller affischer som stöd för sin presentation. Varje grupp presenterar sedan för klassen, vilket ger dem möjlighet att träna sina muntliga färdigheter i en stödjande miljö.

Exit-ticket

  • Vad är en muntlig presentation? Svar: En muntlig presentation är när man berättar om ett ämne för andra genom att prata.
  • Vilka delar brukar en presentation innehålla? Svar: En presentation brukar ha en inledning, ett huvudavsnitt och en avslutning.
  • Varför är det viktigt att öva på att prata inför andra? Svar: Det är viktigt för att bli bättre på att uttrycka sig och för att kunna dela sina tankar med andra.
  • Vad kan man göra för att göra sin presentation intressant? Svar: Man kan använda bilder, ställa frågor och vara entusiastisk.
  • Vad lärde du dig under dagens lektion? Svar: Jag lärde mig mer om hur man gör en bra presentation och varför övning är viktigt.

Hemuppgift

Eleverna ska göra en kort hemuppgift där de ska skriva en presentation om ett valfritt ämne, som de sedan ska framföra för en familjemedlem eller en vän. De bör använda den struktur som fåtts i lektionen och inkludera minst tre punkter de vill ta upp i sin presentation. Hemuppgiften syftar till att uppmuntra eleverna att använda sina presentationstekniker även hemma.

Citat

”The art of communication is the language of leadership.” – James Humes (2002) Detta citat betonar vikten av att kunna kommunicera väl, vilket är centralt för framgångsrika presentationer. Att kunna förmedla sina idéer effektivt är en grundläggande färdighet som kommer att hjälpa eleverna i många aspekter av livet.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Berätta om ditt favoritdjur”. Den föreslagna lektionen syftar till att eleverna ska träna sina färdigheter i att strukturerat och kreativt presentera information om ett djur de är intresserade av.


×