En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Engelska – Muntlig presentation om favoritdjur

Lektionsplanering

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Muntlig presentation om favoritdjur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna möjlighet att öva sina muntliga presentationsfärdigheter genom att beskriva sina favoritdjur. Eleverna kommer att lära sig att använda engelska för att dela med sig av fakta, personliga erfarenheter och åsikter om djur.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna genomföra en enkel muntlig presentation om ett djur på engelska och använda relevant ordförråd, adjektiv och fraser. De ska också kunna svara på frågor om sitt djur.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationer (10 min)

  • Förklara vad en muntlig presentation innebär och ge exempel på hur man kan strukturera sin presentation. Till exempel: introduktion av djuret, fakta om djuret, deras livsmiljö och några intressanta detaljer.
  • Diskutera viktiga delar som att tala tydligt, behålla ögonkontakt och använda kroppsspråk.
  • Ställ frågor som “Why do you like this animal?” för att introducera tanken på att inkludera personliga åsikter.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av olika djur tillsammans med adjektiv och fakta.
  • Låt eleverna träna på att beskriva djur med stöd av korten.
  • Genomför en övning där de ger varandra feedback om deras presentationer innan de framför dem för klassen.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att förbereda en kort presentation om sitt favoritdjur. De ska inkludera information som namn på djuret, vad det äter, var det lever och några intressanta fakta eller berättelser.
  • Eleverna får 5-10 minuter för att förbereda sina presentationer och kan använda bilder eller kort för att stödja sitt tal.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Ge varje elev möjlighet att presentera sitt djur för klassen. Efter varje presentation, låt klasskamraterna ställa frågor om djuret.
  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om varandras favoritdjur och diskutera gemensamma drag i djuren.
  • Fråga eleverna hur de kände när de presenterade och vad de lärde sig av att lyssna på andra.
  • Avsluta med att repetera de ord och fraser som använts under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket djur presenterade du, och varför är det ditt favoritdjur?
  • B. Hur förberedde du dig för din presentation?
  • C. Vad var det mest intressanta ni lärde er om ett annat djur under lektionen?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “djurfaktablad” där de skriver ner information om sitt favoritdjur och ritar en bild av det. Detta faktablad kan användas som stöd under deras presentationer.


×