Lektion. Åk. 4. Engelska – Sociala relationer i olika kulturer

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Sociala relationer i olika kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 4 omfattar det centrala innehållet i engelska hur sociala relationer formas, hålls och utvecklas inom olika kulturer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att diskutera och jämföra hur vänskap, familjerelationer och sociala umgängen ser ut i deras eget liv i förhållande till andra kulturer där engelska är ett brukat språk.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i samtal där de ger och tar emot information om bekanta ämnen, uttrycka sina åsikter och reflektera över sociala relationer i olika kulturer. De ska också kunna formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett enkelt och begripligt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sociala relationer (10 min)

• Presentera temat och förklara vikten av sociala relationer i våra liv.
• Fråga eleverna om vad vänskap och familj betyder för dem och hur de ser på relationer.
• Samla in några av elevernas tankar och åsikter för att skapa en öppen dialog.

Lyssna och reflektera (10 min)

• Spela upp en kort ljudberättelse som handlar om olika sociala relationer i ett engelsktalande land.
• Be eleverna lyssna noga och anteckna viktiga aspekter om relationernas karaktär i historien.
• Diskutera med klassen hur dessa relationer kan likna eller skilja sig från deras egna.

Gruppdiskussion – Jämförelse av relationer (15 min)

• Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp en lista med frågor om sociala relationer, t.ex., “Hur umgås ni med vänner?”, “Vad gör ni med familjen?”, “Vilka traditioner har ni kring familj och vänner?”.
• Låt grupperna diskutera och förbereda svar för att dela med klassen.

Sammanfatta och reflektera (10 min)

• Sammanfatta vad grupperna har lärt sig om sociala relationer.
• Diskutera skillnaderna och likheterna mellan deras egna relationer och de som nämns i berättelsen.
• Fråga eleverna vad de tycker är viktigt i en vänskap.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om sociala relationer och hur deras egna relationer kan påverkas av kultur.
• Diskutera vikten av att förstå olika perspektiv och hur relationer är viktiga för att knyta an till andra.

Aktivitet

Som en skriftlig övning ska eleverna skriva en kort text (150-200 ord) om hur de skulle beskriva en idealisk vänskap eller en familjetradition, inklusive vad som gör relationen speciell. Detta hjälper dem att ytterligare reflektera över sina egna relationer och traditioner. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Fråga 1: Vad tycker du är viktigast i en vänskap? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 2: Hur umgås du med din familj? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 3: Nämn en sak som är speciell med din kultur kring relationer. Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 4: Vad lärde du dig om sociala relationer i andra kulturer? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 5: Vad tyckte du var mest intressant under lektionen? Svar: (fritt svar från eleverna).

Hemläxa

Eleverna ska skriva ner tre saker som de värdesätter i sina vänskapsrelationer. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som är intresserade kan få i uppgift att göra en presentation (200-300 ord) om sociala relationer i ett annat land. De ska inkludera traditioner, värderingar och skillnader från sina egna relationer.

Förslag för nästa lektion

Temat: Traditioner och värderingar i sociala relationer. I nästa lektion kan fokus läggas på hur traditioner och kulturella värderingar påverkar sociala relationer. Eleverna kommer att utforska hur olika kulturer firar vänskap och familj, samt hur dessa traditioner formar deras sociala interaktioner och liv. Detta stödjer deras förmåga att resonera kring kulturella skillnader och likheter.

Förberedelser

• Förbered ljudberättelser eller texter som handlar om sociala relationer i olika kulturer.
• Skapa frågor som stimulerar diskussioner om sociala relationer och traditioner.
• Organisera material för den skriftliga uppgiften (papper, pennor).


Modern Tillbaka-knapp